artikel

Levensduur van xenonlampen (2006-3)

Techniek Premium

Levensduur van xenonlampen (2006-3)

Steeds meer personenauto’s worden uitgerust met xenonverlichting. Dat geeft beter licht, maar raakt de eigenaar flink in z’n portemonnee als de lampen aan vervanging toe zijn. Wat is de gemiddelde levensduur van een xenonlamp? Heeft de bij het xenonsysteem behorende elektronica-omvormer het eeuwige leven?

De kosten voor het vervangen van xenonlampen blijken per automerk sterk te variëren, maar meestal is het geen goedkoop klusje. In vergelijking tot conventionele autolampen is de levensduur echter aanzienlijk langer. De eerste eigenaar van een met xenonlicht uitgeruste auto zal zelden geconfronteerd worden met lampvervanging. Anders is dat bij de koper van een occasion met een respectabele kilometerstand. Binnen de garantieperiode is het autobedrijf de klos, na verstrijken van de garantie betekent lampuitval een onaangename verrassing voor de eigenaar.

Wat zegt Philips erover? “Xenon is meer dan een lamp. Het is een verlichtingssysteem waar de xenonlamp onderdeel van uitmaakt. Naast de lamp zelf hebben we een starter nodig (20.000 V), een ballast die ervoor zorgt dat het voltage bij de lamp op 85 V afgeregeld wordt, een automatische niveauregeling die een veilig lichtbeeld garandeert en een sproei-installatie om de optiek schoon te houden. Deze laatste twee zijn nodig om strooilicht en verblinding tegen te gaan.

Xenonverlichting geeft namelijk tot drie keer meer licht in vergelijking met halogeen verlichting.

Afhankelijk van de gemiddelde rijsnelheid en het kilometrage zal een xenonlamp bij een personenauto circa 150.000 km dienst doen. De kosten van lampvervanging (onderdelen en arbeidstijd) verschillen sterk per merk en type auto. Zeker is dat 95% van de automobilisten die ervaring hebben met xenonverlichting hun volgende auto wederom met dit krachtige verlichtingssysteem uitrusten.”

Dan de visie van Hella: “De gemiddelde levensduur van een gasontladingslamp (xenon is niet de juiste benaming, dit is alleen de vulling, namelijk xenongas) is ruim 2500 uur. De kosten die gemoeid zijn met het vervangen van een gasontladingslamp verschillen sterk per automerk en automodel. Een Philips lamp kost in de aftermarket ongeveer € 125,-. Deze prijs geldt voor D2R- en D2S-lampen die nu veelal worden toegepast. Met de introductie van de 4e en 5e generatie ballastunits (gedeelte met elektronica) wordt een geheel andere gasontladingslamp gebruikt die veel duurder is.

De aanschafwaarde van de lamp moet je natuurlijk wel in het juiste perspectief zien. Hij is relatief duur, maar de gasontladingslamp kent legio voordelen zoals de veel hogere lichtopbrengst, een lager energieverbruik (35 watt in plaats van 55 watt), een betere reflectie van de wegmarkeringen door de kleur van het licht, een veel langere levensduur en het systeem is ongevoelig voor een hogere boordnetspanning.

Naarmate de lamp ouder wordt, verandert de kleur van de lampen iets. Bij gasontladingslampen start een nieuwe lamp bij 4100 graden Kelvin en naarmate de leeftijd toeneemt wordt de lamp witter, dus de kleurtemperatuur wordt hoger (ongeveer 4600 graden Kelvin). Philips heeft een aantal jaren de Colormatch-lamp op de markt gebracht. Bij vervanging van slechts één lamp is het kleurverschil dan niet of nauwelijks waar te nemen. De kleurtemperatuur van deze lamp is meteen al 4600 graden Kelvin.

Voor de nieuwe generatie ballastunits (elektronicagedeelte) hanteert Hella een levensduur van minimaal 3000 uur. Dat komt in de praktijk neer op 22.500 inschakelmomenten.”

Reageer op dit artikel