artikel

Veel te hoge oliedruk (2006-2)

Techniek Premium

Veel te hoge oliedruk (2006-2)

Onlangs liep de motor vast van een Jeep Cherokee 2.1 Turbo Diesel (Renault-motorblok), vermoedelijk door een teveel aan olie. De Jeep had net een grote onderhoudsbeurt gehad. De auto is 12 jaar oud, maar heeft slechts 70.000 km gelopen.
De motor is gereviseerd, maar sindsdien stijgt de oliedruk naar een waarde van 15 bar (gemeten met externe oliedrukmeter). Gedurende de eerste 10 seconden na het starten is de oliedruk ‘normaal’ maar loopt daarna opeens sterk op. Wordt daarna opnieuw gestart, dan is er direct sprake van een veel te hoge oliedruk. Diverse keren heeft het oliefilter het begeven tijdens het testen.
We hebben van alles geprobeerd: de oliepomp is gedemonteerd en de bypass gecontroleerd. Zelfs na het demonteren van de aanzuigzeef en de bout boven aan de nokkenas was er nog sprake van een oliedruk van 8 bar en spoot de olie eruit. Weet AMT raad?

We hebben met medewerking van de Renault-importeur het smeerschema en de technische opbouw van de motor uitgebreid geanalyseerd. De oliedruk wordt opgebouwd tegen de weerstand die de oliekanalen, olieboringen en lagerspelingen opleveren. Zo zal een geblokkeerd kanaal, bijvoorbeeld door een stukje pakking of een verkeerd gemonteerde lagerschaal, een sterke verhoging van de oliedruk opleveren. Hier was in dit geval geen sprake van.

Toch is de oorzaak van de te hoge oliedruk gevonden. Jeep heeft bij de betreffende Renault-motor namelijk een gewijzigde oliepomp toegepast, toen de turbokoeling van de motor werd verbeterd. Dit nieuwe type oliepomp levert zoveel olie dat de druk bij deze motor (van oudere generatie, zonder aangepaste turbokoeling) te hoog oploopt. Met een ‘oud’ type pomp bleek alles als vanouds te functioneren. De les? Begin bij het begin als de oliedruk te hoog is. Ga eerst na of de nieuwe oliepomp echt gelijk is aan de oude. Zelfs als het onderdeelnummer gelijk is, kunnen er toch belangrijke verschillen zijn, blijkt maar weer.

Reageer op dit artikel