artikel

Botsen met de Landwind (2005-10)

Techniek Premium

Op www.AMT.nl heb ik met grote belangstelling uw berichten over de Landwind-crashtest, inclusief de reactie van de ANWB, gelezen. Een boeiend relaas, maar één ding blijf ik vreemd vinden. Als de ADAC/ANWB de testmethode van EuroNCAP gevolgd heeft, waarom krijgt de auto dan niet gewoon EuroNCAP-sterren? Of zou er toch een andere methode zijn gehanteerd? Kunt u overigens eens uitleggen waar de EuroNCAP-test uit bestaat?

In AMT-2 van 2005 zijn we uitgebreid op de testmethode van EuroNCAP ingegaan. De EuroNCAP-crashtest bestaat uit vier afzonderlijke testen, te weten de frontale botsing, de zijdelingse botsing, de paaltest en de voetgangersveiligheid. Het lijkt er op dat de ADAC voor de Landwind-test alleen de eerste twee testen heeft uitgevoerd.

In zijn reactie op www.AMT.nl liet woordvoerder Markus van Tol van de ANWB al weten dat er getest is volgens de EuroNCAP-normen. We twijfelen niet aan zijn woorden, maar naar aanleiding van uw vraag vroegen we het nog maar eens aan botsdeskundige Bernard Been van TNO-Automotive: “Voorzover ik het kan zien heeft de ADAC voor de frontale en zijdelingse aanrijding inderdaad dezelfde procedures aangehouden als EuroNCAP.

Waarom ze niet het EuroNCAP-ratingsysteem hebben toegepast? Ik denk dat de ADAC EuroNCAP niet teveel wilde irriteren. Tenslotte zijn ze een geaccrediteerd testcentrum van EuroNCAP. En reken maar dat EuroNCAP de publiciteit rond de test liever zelf had gehad.

Reageer op dit artikel