artikel

Beste banden voor of achter? (2005-10)

Techniek Premium

In het artikel over winterbanden in AMT-september adviseerde u om winterbanden regelmatig te wisselen van voor naar achter. Toch is mij geleerd (en nog steeds een punt van discussie op de werkvloer) dat de banden met het meeste profiel achter moeten, zowel bij zomer- als winterbanden. Is dit juist? En waarom?

Banden met het meeste profiel dienen altijd aan de achterzijde gemonteerd te worden. Het wisselen van banden van voor naar achter is om een gelijkmatige slijtage te verkrijgen. De ene stelling kan met de andere in strijd komen. De banden aan de achterzijde zullen onder normale omstandigheden meestal het snelst slijten. Om de 15.000 tot 20.000 km dient men de profieldiepte te meten en de banden die het meeste profiel hebben verloren voor te plaatsen.

Dat de banden met het meeste profiel achter gemonteerd moeten worden, is uit veiligheidsoverwegingen. De auto stuurt met de achterwielen en men corrigeert de rijrichting met de voorwielen. Bij het uitlijnen beginnen we ook aan de achterzijde. De resultante van de stand van beide achterwielen noemen we de rijlijn. De voorwielen zullen zich richten naar deze rijlijn.

Vergelijk dit met een winkelwagentje. Als het achterwiel van een winkelwagentje steeds wegslingert, is het moeilijk om richting te houden. Als dit aan een van de voorwieltjes gebeurt, heeft men daar veel minder last van. Ook daar richten de voorwieltjes zich naar de rijlijn die door de achterwieltjes tot stand wordt gebracht. Daarom is het zo belangrijk dat, zeker bij auto’s met een achterwielophanging met meerpuntsgeleiding, de uitlijning aan de achterzijde wordt gestart. Anders krijg je de voorwielen nooit in de optimale positie.

Kortom, de achterzijde is voor het verkrijgen van een goed weggedrag van onschatbaar belang. Ook in noodsituaties, bijvoorbeeld uitwijken op een glad wegdek, komt het erop aan dat aan de achterzijde alles optimaal staat.

Naast de juiste wielgeometrie is ook de conditie van de band erg belangrijk. Die moet zoveel mogelijk profiel hebben en de juiste bandendruk. En het maakt daarbij niet uit of een auto voorwiel-, achterwiel- of vierwielaandrijving heeft. De kwestie is dat na een noodsituatie (of eigenlijk al tijdens een ‘vreemde’ manoeuvre) de auto zo snel mogelijk weer richtingsstabiel wordt, waardoor de beheersbaarheid van de auto optimaal blijft. Kortom: een goed profiel achter bevordert een veilig weggedrag.

Reageer op dit artikel