artikel

Ontluchten van de remmen (2005-06)

Techniek Premium

Voor het verversen van de remvloeistof bij een Mercedes Vito wordt een pulserend ontluchtingsapparaat aanbevolen. Gebruikt men een normaal ouderwets ontluchtingsapparaat dat alleen onder druk werkt, dan komt er lucht in het systeem. Hoe werkt zo’n pulserend ontluchtingsapparaat en waarom komt er met deze methode geen lucht in het remsysteem? Zijn er misschien meerdere automerken die een pulserend ontluchtingsapparaat voorschrijven?

We hebben zowel bij Mercedes-Benz als bij leveranciers van ontluchtingsapparaten geïnformeerd. Dat heeft ons het volgende geleerd:

Er zijn door Mercedes-Benz twee soorten ontluchtingsapparaten goedgekeurd: elektrische en pneumatische. Van deze goedgekeurde apparaten is er één die pulseert, anderen doen dat niet. Conclusie: het is niet echt nodig te ontluchten met een pulserend apparaat.

Van belang is wel dat de druk langzaam wordt opgebouwd. De remvloeistof stroomt dan niet te snel zodat de kans op schuimvorming klein is. Mercedes-Benz geeft een werkdruk op van 2-2,5 bar. Bij een pulserende drukopbouw ontstaan er drukgolven in de remvloeistof die, volgens de leverancier van zo’n ontluchtingsapparaat (Romess), vooral bij ABS meehelpen de leidingen volledig te ontluchten.

Romess gebruikt een gepatenteerd aandrijfsysteem. Daarbij draait de elektromotor constant en zorgt een veerbelaste aandrijving van de schottenpomp voor drukwisselingen in de vloeistof na de pomp. Door de optredende schokjes worden alle luchtbelletjes door de vloeistof uit alle hoekjes en gaatjes verdreven.

Andere fabrikanten (zoals ATE) zijn niet overtuigd van het nut van pulsaties en leveren dus een ‘gewoon’ apparaat met constante druk.

Het is van groot belang dat het ontluchten volgens de fabrieksvoorschriften plaatsvindt, raadpleeg dus altijd het werkplaatshandboek. Dit advies geldt niet alleen voor het remsysteem, maar ook voor het koppelingssysteem als dat hydraulisch bediend wordt.

Reageer op dit artikel