artikel

Laden en testen 24 Volt systeem (2005-05)

Techniek Premium

Veel bedrijfsvoertuigen zijn voorzien van 24 volt systemen, waarbij twee accu’s van 12 volt in serie zijn geschakeld. Deze 12 V accu’s worden ook in serie geladen. Geen twee accu’s zijn echter exact gelijk, dus wordt de ‘beste’ accu altijd overladen terwijl de ‘slechtste’ accu nooit helemaal geladen wordt. Dit is te constateren bij het opladen van zo’n systeem, omdat er altijd maar één accu gaat ‘borrelen’.
Ik heb gehoord dat er bij schepen ‘balancers’ in gebruik zijn om dit probleem op te lossen. Is dat werkelijk afdoende? Verder neem ik aan dat als je zo’n 24 volt systeem test, je de accu’s afzonderlijk moet testen en niet in serie. Als je dat doet, moet je dan de verbinding tussen de accu’s loshalen?

We legden ons oor te luister bij de specialisten van Midtronics. Zij zeggen er het volgende over:

“In een 24 volt accuset (uitgaande van twee qua type en leeftijd identieke accu’s) zal een balansprobleem ontstaan als in volledig geladen toestand de koudstartstroom meer dan 10% van elkaar verschilt.

Bij stationaire toepassingen treedt een dergelijk probleem niet zo snel op, omdat men hier over het algemeen met lage laadstromen te maken heeft. Over- en onderlading komt hierdoor minder snel voor.

Bij dagelijks gebruik zoals in een voertuig hebben we wel te maken met hogere laadstromen en diepere ontladingen. In een 24 volt set komt het probleem wat u schetst zeker voor. De beste accu in de set zal dankzij de lagere interne weerstand minder spanning opnemen dan de slechtere accu in de set. Hierdoor zal de beste accu onvoldoende worden geladen en de slechtere accu overladen. Het gevolg zal zijn dat beide accu’s overmatig slijten.

‘Balancers’ worden in stationaire toepassingen regelmatig ingezet. De meeste van deze producten werken op basis van spanning. Spanning zelf zegt echter niets over de gezondheid van een accu. In de automotive markt komen we ze bijna niet tegen.

Het advies is om 24 volt accusets met de Midtronics inSPECT 85 tester te testen. Deze slaat de gegevens van beide accu’s op en vergelijkt deze met elkaar, zonder de brug los te hoeven halen. Bij een goede set geeft de tester aan dat de set in balans is, zoniet dan waarschuwt de tester. Ook kunt u een nieuwe set accu’s bij elkaar zoeken met de tester, zodat u er zeker van bent dat gelijkwaardige accu’s in serie worden geschakeld.

Vaak ligt de oorzaak van accuproblemen buiten de accu. Test daarom ook altijd het volledige start- en laadsysteem. Ook dit kan met de inSPECT 85.”

Reageer op dit artikel