Laden en testen 24 Volt systeem (2005-05)

Veel bedrijfsvoertuigen zijn voorzien van 24 volt systemen, waarbij twee accu's van 12 volt in serie zijn geschakeld. Deze 12 V accu's worden ook in serie geladen. Geen twee accu's zijn echter exact gelijk, dus wordt de 'beste' accu altijd overladen terwijl de 'slechtste' accu nooit helemaal geladen wordt. Dit is te constateren bij het opladen van zo'n systeem, omdat er altijd maar één accu gaat 'borrelen'. Ik heb gehoord dat er bij schepen 'balancers' in gebruik zijn om dit probleem op te lossen. Is dat werkelijk afdoende? Verder neem ik aan dat als je zo'n 24 volt systeem test, je de accu's afzonderlijk moet testen en niet in serie. Als je dat doet, moet je dan de verbinding tussen de accu's loshalen?

Dit artikel lezen en je kennis van autotechniek op peil houden?

Neem een abonnement en:

  • Krijg onbeperkt toegang tot amt.nl
  • Ontvang 3x per week de nieuwsbrief
  • Lees 11x per jaar het digitale magazine