artikel

Comfortabele band versus stugge runflat (2005-05)

Techniek Premium

Mag je op een auto die standaard is uitgerust met runflatbanden, conventionele banden monteren die soepeler zijn en dus meer comfort bieden?
H. Voerman, Zeewolde

Sommige runflatconcepten zoals PAX, vereisen een speciale velg. Daarop past geen conventionele band. Anders is dat met de banden met noodloopeigenschappen, die onder meer onder enkele BMW-modellen al standaard worden gemonteerd. Hier wordt geen steunring toegepast, maar zijn de banden voorzien van een versterkte wang, die het autogewicht ook bij spanning nul kunnen dragen. Bovendien blijven de banden bij lekrijden goed op de velg zitten. De versterkte wang maakt de band inderdaad stugger, wat niet elke automobilist prettig vindt.

De velg verschilt qua vorm nauwelijks van een conventionele velg, waardoor een ‘gewone’ band er goed op te monteren is. Maar is dat verstandig? De autofabrikant staat het in ieder geval niet toe.

Doe je het als werkplaats toch, dan komt dus de aansprakelijkheid om de hoek kijken. Los van de juridische aspecten is er nog een bezwaar: de auto wordt weliswaar comfortabeler, maar vertoont een minder strak rijgedrag. De sportieve rijder ervaart dit als ‘dweilerig’. Ook de remweg kan langer uitvallen.

Belangrijk is de wetenschap dat bij standaard runflatmontage het onderstel van de auto hier nauwkeurig op afgestemd is. Het ommonteren van runflat naar conventioneel rubber wordt dan ook sterk afgeraden.

Reageer op dit artikel