artikel

Natte remmen weigeren dienst: elektronica houdt remmen droog (2005-04)

Techniek Premium

We hebben al meermalen meegemaakt dat bij rijden onder vochtige omstandigheden de remmen het bij de eerste rempoging af laten weten. De auto vertraagt dan slecht. Blijft de voet vol op het rempedaal dan komt het ABS in werking en is de vertraging plotseling ongewenst groot. Is er een verklaring voor dit verschijnsel en wat is er aan te doen?

Auto’s worden zwaarder en halen een steeds hogere topsnelheid. De remmen moeten dus een veel grotere kinetische energie omzetten in wrijvingswarmte. Om daarbij geen thermische problemen (met kromme remschijven en/of fading als gevolg) op te lopen, moeten de fabrikanten voor een optimale koeling zorgen. Dat betekent dat de remschijven en remblokken bij lagere snelheden kouder blijven dan voorheen.

Uit onderzoek, naar het door u omschreven probleem met het niet goed aangrijpen van de remmen bij vochtig weer, is gebleken dat er nog een tweede belangrijke oorzaak is die in combinatie met de lage remtemperatuur voor problemen zorgt. Remblokken nemen een weinig vocht op. Zodra er geremd wordt en dus de temperatuur stijgt, verdampt dit vocht. Zolang het verdampen duurt, is de wrijvingscoëfficiënt laag. Daardoor vertraagt de auto nauwelijks. Zodra het vocht verdampt is, zal de normale situatie worden hersteld en grijpen de remmen aan met de volledige remkracht. Dat kan er toe leiden dat het ABS in werking komt omdat de vertraging plotseling hoog is.

Er is bij een bestaande situatie niets aan te doen, andere remblokken of remschijven hebben geen of nauwelijks effect. De autofabrikanten kennen dit verschijnsel en voorzien de nieuwste modellen (zoals de Audi A6 en de VW Passat) van een elektronische regeling. Daarbij wordt er met een bepaalde regelmaat een geringe remdruk opgebouwd die de remblokken en remschijven op temperatuur houdt. Als aansturing worden de ruitenwissers gebruikt. We zullen deze veiligheidsvoorziening steeds vaker tegenkomen. Er is al gereedschap ontwikkeld om de rem te deactiveren bij onderhoud, want als de regensensor vocht vaststelt en/of de ruitenwissers worden aangezet, kan er druk in het remsysteem ontstaan. Ga dus na of de auto waaraan gewerkt wordt, zo’n ‘warmhoudsysteem’ heeft. Advies aan de bestuurder(ster) van auto’s zonder dit systeem: houd voldoende afstand en controleer regelmatig de remwerking.

Reageer op dit artikel