artikel

Dunne olie oorzaak lage oliedruk / hoe meet je oliedruk? (2005-04)

Techniek Premium

Wij zitten met een merkwaardig probleem. Direct na het olieverversen meldt de klant dat er nog maar 0,8 bar oliedruk is. Het gaat om een auto uit 1995 die voorheen op een SAE 10W-40 reed. Wij hebben er een 5W-30 olie in gedaan. Kan dat zo’n groot effect hebben op de oliedruk en hoe meet je oliedruk op de juiste manier?

Nee, dat kan niet. Het verschil in viscositeit komt als de olie op temperatuur is overeen met een verschil van ongeveer 10°C. Anders gezegd als de 10W-40 ongeveer 10°C warmer is, is de viscositeit gelijk aan die van een 5W-30 olie. Bij lage temperaturen blijft de 5W-30 olie (veel) langer vloeibaar dan de 10W-40 dus start de motor makkelijker en komt de smering snel op gang.

Oliedruk meten is een secuur karweitje. Daarbij is een smeerolieschema absoluut noodzakelijk, evenals de fabrieksgegevens van de betreffende motor. Met welke olieviscositeit, bij welke olietemperatuur en bij welk toerental moet welke oliedruk worden gehaald? Ga na waar er oliedruk moet worden gemeten, meestal is dat op de plaats van de oliedruksensor, maar dat hoeft niet zo te zijn.

Oliedruk wordt opgebouwd tegen een bepaalde weerstand zowel die van de lagers als die van kleine olieboringen (restricties) in oliekanalen die naar de cilinderkop of de turbocompressor lopen. Door het motortoerental langzaam vanaf stationair op te voeren, kan de werking van de overdrukklep worden gecontroleerd. Een te lage oliedruk kan ook veroorzaakt worden door een verstopte olie aanzuigzeef, een bekend probleem bij motoren met ‘black-sludge’. Valse lucht in de aanzuiging naar de pomp of lekkage naar de pomp zorgen uiteraard ook voor een lage oliedruk.

Reageer op dit artikel