artikel

Functie balansas motorfietsmotoren (2005-02)

Techniek Premium

Bij één- en tweecilinder motorfietsmotoren wordt er soms een balansas gebruikt die met het krukastoerental meedraait. Waartoe dient deze balansas en wat gebeurt er als hij wordt verwijderd?

Het balanceren van motoren met weinig cilinders is een probleem. Om de traagheidskrachten die op de heen- en weergaande massa werken te kunnen balanceren, wordt er op de krukas een contragewicht aangebracht. De krukas draait echter dus kan er in principe niet meer dan 50% gebalanceerd worden. In de 90° en 270° stand staat het contragewicht haaks op de cilinderhartlijn en zorgt de centrifugaalversnelling voor een ongewenste kracht.

Door het gebruik van een balansas die met krukastoerental in tegengestelde richting draait, is het mogelijk 100% te balanceren door het balansgewicht 50% van de heen- en weergaande (translerende) massa te geven. In het BDP en ODP werken het 50% contragewicht en het 50% balansgewicht samen zodat 100% van de translerende massa is gebalanceerd. In de 90° en 270° stand heffen de balanskrachten van het contragewicht en het balansgewicht elkaar op. Het is ook mogelijk twee kleine balansassen te gebruiken, elk met 25% van de translerende massa. Als we de balansassen verwijderen, blijft er een gewone één- of tweecilinder over. Bij staande cilinders wordt dan meestal iets te zwaar gebalanceerd, bij een liggende cilinder iets te licht dus respectievelijk 55% en 45%. Er blijven dan horizontale balanskrachten over die als minder onaangenaam worden ervaren als verticale krachten.

Reageer op dit artikel