artikel

Trekhaak en de APK (2005-01)

Techniek Premium

In AMT schreef u uitvoerig over de montage van trekhaken en de noviteiten op dit gebied. Kunt u mij ook vertellen in hoeverre een trekhaak deel uitmaakt van de APK? Wat moet er precies gecontroleerd worden en wanneer moet tot afkeur worden overgegaan? Volgens mijn informatie moet ook de kogeldiameter worden opgemeten, maar wat als de afneembare kogel niet in de auto zit om maar eens een praktisch probleem aan te geven.

Uiteraard is de trekhaak, indien aanwezig, onderdeel van de jaarlijkse APK.

Er dient beoordeeld te worden of de bevestiging aan de auto nog in goede conditie is en of de kogeldiameter nog aan de gestelde norm voldoet. Hierbij geldt dat de onderdelen niet geroest mogen zijn met uitzondering van oppervlakteroest, deugdelijk zijn bevestigd en niet zijn gescheurd, gebroken of vervormd.

Een visuele controle volstaat. De kogel moet een minimale diameter hebben van 49 mm, indien er sprake is van een kogel met een nominale (gebruikelijke) diameter van 50 mm. Hetzelfde verhaal geldt voor de afneembare trekhaak, waar bovendien de sluit- en borginrichting gecontroleerd moet worden op een juiste werking.

De bevestiging van het kogelgedeelte moet nagenoeg spelingvrij zijn. Indien de kogel op het moment van keuring niet aan de auto is bevestigd maar wel aanwezig, dan moet de complete trekhaak inclusief kogel beoordeeld worden. Is de kogel in het geheel niet aanwezig, dan volstaat enkel de beoordeling van de resterende delen aan het voertuig, met andere woorden de kogel hoeft niet perse aanwezig te zijn.

Reageer op dit artikel