artikel

Smeren van motorfiets-motoren (2005-01)

Techniek Premium

Bij het verversen van de olie van mijn Suzuki SV650 motorfiets vroeg ik mij af wat precies de verschillen zijn tussen de Castrol GPS (motorfietsolie, 4-takt) en de Valvoline Durablend (auto-olie) waar ik normaal gesproken mijn VW Golf TDI mee vul.
Ik weet dat auto-olie bepaalde dopes bevat die de werking van de koppeling van mijn Suzuki motor kan beïnvloeden. Maar los daarvan: de oliën zijn beide een SAE 10W-40. De API-aanduiding die de kwaliteit van de olie weergeeft is bij de Castrol-motorolie ‘lager’ dan de Valvoline-auto-olie, namelijk respectievelijk API SG en API SL. Qua API-aanduiding kan men dus zeggen: de Valvoline is in dit geval ‘beter’, vanwege de L die ‘hoger’ in het alfabet staat.
Als deze olie daadwerkelijk van hogere kwaliteit is, waarom kan ik deze dan niet gebruiken in mijn Suzuki motorfiets? Wat zijn verder de verschillen tussen auto- en motorfietsolie? Welke olie gebruikt men in racemotoren?

De Japanse motorfietsfabrikanten hebben voor de motorolie voor viertaktmotoren de JASO MA en MB norm ingevoerd. De eisen houden rekening met de aanwezigheid van een meervoudige natte platenkoppeling, een startmotorvrijloop in het carter, veel hogere toerentallen en een transmissie die door de motorolie wordt gesmeerd. Bovendien wordt er rekening gehouden met de hogere werktemperaturen, vooral bij de lucht- en oliegekoelde motoren.

Sinds de komst van API SH en ILSAC GF-1 oliën voor automotoren (in 1990) zijn er problemen ontstaan met motorfietsmotoren. Na een aarzelend begin hebben de Japanse fabrikanten in 1999 de JASO T903-98 oliespecificatie uitgebracht. Honda, Kawasaki, Suzuki en Yamaha schrijven olie volgens deze specificatie voor uit de categorie MA. Dat zijn oliën die geschikt zijn voor natte koppelingen, de MB categorie is voor motoren met droge koppelingen.

De verschillen met automobieloliën zijn behoorlijk, zeker sinds er brandstofbesparende oliën zijn ontwikkeld met een SAE 0W-30 viscositeit. De genoemde motorfietsfabrikanten schrijven in het algemeen een SAE 10W-40 olieviscositeit voor. Wordt er ’s winters doorgereden dan is een SAE 5W-40 of 0W-40 viscositeit gunstiger omdat daarmee de smering na de start sneller op gang komt.

Kortom gebruik in standaard motoren een echte motorfietsolie met het JASO MA logo op de verpakking.

Racemotoren maken gebruik van speciale oliën die bij hogere temperaturen voor een lagere wrijving zorgen. Omdat deze oliën vaak ververst worden, kan de samenstelling drastisch verschillen van die voor standaard motoren. Gezien de hoge toerentallen en de belastingen in de versnellingsbak wordt bij raceoliën de viscositeitsindexverbeteraar vaak weggelaten. Om zoveel mogelijk vermogen aan het achterwiel te krijgen, wordt er met een lage viscositeit gewerkt.

Reageer op dit artikel