artikel

Automaat met O/D-knop (2005-01)

Techniek Premium

Op de pook van een Suzuki-automaat trof ik een knop aan met de aanduiding O/D. De werking hiervan is mij niet duidelijk. Dient deze voor het in- of uitschakelen van de ‘lock-up’, dus de overbruggingskoppeling van de koppelomvormer?

Op de knop en het bijbehorende lampje op het dashboard staat O/D, deze letters staan voor ‘Overdrive’. Bij een ouderwetse handgeschakelde transmissie had de overdrive (die elektrisch in- en uitgeschakeld werd) de taak om bij de hoogste versnelling voor een extra laag motortoerental te zorgen. Meestal was de hoogste versnelling een ‘prise-direct’, dat is een rechtstreekse verbinding tussen de koppeling en de aandrijfas. Een overdrive zorgde ervoor dat de aandrijfas sneller draaide dan de krukas.

Suzuki gebruikt een viertrapsautomaat met als standen L2DNRP die staan voor: Low, 2, Drive, Neutral, Reverse en Park. Neutral is de vrijstand, Reverse de achteruit en in Park wordt de transmissie geblokkeerd om wegrijden te voorkomen. In Low en 2 worden respectievelijk alleen de eerste en de eerste plus tweede trap geschakeld, terwijl in Drive alle vier trappen automatisch worden geschakeld.

De Suzuki waar u op doelt, is voorzien van een automaat die met behulp van de genoemde knop geblokkeerd kan worden in de eerste drie standen. Anders gezegd: met de O/D-knop wordt de hoogste overbrengingsverhouding wel of niet ingeschakeld. Als de auto op een helling rijdt of een caravan trekt, kan het voorkomen dat de transmissie niet definitief tussen de derde en vierde ‘versnelling’ kan kiezen. Afhankelijk van de omstandigheden schakelt de bak op of terug. Een druk op de knop maakt een eind aan het ‘twijfelen’.

De knop heeft dus niets van doen met de overbruggingskoppeling van de koppelomvormer, de lock-up. Die kan namelijk niet van buitenaf worden in- of uitgeschakeld. De lock-up voorkomt onnodig slippen van de koppelomvormer en beperkt daarmee het brandstofverbruik.

Reageer op dit artikel