Te hoge bedrijfstemperatuur? (2004-12)

Ik wil u een probleem voorleggen met een Audi A6 2.8 V6 Tiptronic Quattro. De auto sloeg na een succesvolle koude start soms af en was vervolgens moeilijk te starten. Er was dan nauwelijks compressie. Uiteindelijk sloeg de motor na lang doorstarten weer aan. Een behoorlijke rookpluim uit de uitlaat duidde op onverbrande benzine.Navraag bij de Audi-werkplaats leerde dat er een modificatie is voor auto’s met dit motortype en deze klacht. Daarbij worden het motormanagement, de injectoren, bougie’s, en de thermostaat vervangen. Het probleem zou veroorzaakt worden motorvervuiling. Door verhoging van de bedrijfstemperatuur zou dit probleem opgelost moeten zijn.Na deze modificatie blijkt inderdaad dat de bedrijfstemperatuur hoger ligt, 100°C in plaats van 90°C. Tevens is de olietemperatuur veel hoger dan voorheen. Wat kunnen de gevolgen zijn van de hogere bedrijfstemperatuur? En hoe zijn deze te voorkomen?