artikel

Elektrische stuurbekrachtiging (2004-12)

Techniek Premium

Waarom zijn er steeds meer auto’s met een elektrische stuurbekrachtiging? Is het mogelijk om de mate van bekrachtigen achteraf te wijzigen?

Vooral bij auto’s met een kleine motor heeft een hydraulische stuurbekrachtiging in verhouding grote invloed op het brandstofverbruik. Zelfs in de rechtuitstand draait er immers een pomp mee. De fabrikanten kwamen op het idee de bekrachtigingspomp elektrisch aan te drijven.

De elektrohydraulische systemen verbruiken dan geen stroom, dus geen brandstof in de rechtuitstand. Nog eenvoudiger is de volledig elektrische stuurbekrachtiging. Beide elektrische systemen zijn ook bruikbaar voor auto’s met motor achterin. In principe kan de elektronica worden gewijzigd, maar dat stuit op veiligheidsbezwaren.

Sommige fabrikanten, zoals Fiat, voorzien de bekrachtiging wel van een extra stand. In de stad, tot 50 km/h, gaat de besturing lichter, dat parkeert en manoeuvreert makkelijker.

Reageer op dit artikel