artikel

Hoe werkt de Hill-holder? (2004-11)

Techniek Premium

Op dit moment bereiken mij nogal eens vragen over de ‘hill-holder’ die toegepast wordt bij de Subaru Forester. Kunt u de werking van dit systeem eens behandelen? Is het mogelijk deze voorziening (eventueel tijdelijk) uit te schakelen?

De Hill-holder is een voorziening die het wegrijden op een helling eenvoudig maakt. Het samenspel tussen het slippen van de koppeling, het geven van gas en het loslaten van de handrem is voor menigeen een probleem. Subaru heeft een systeem bedacht dat er voor zorgt dat de auto op een helling blijft staan ook als de koppeling wordt ingetrapt en de voetrem wordt losgelaten. Pas als het koppelingspedaal omhoog komt en de koppeling ‘pakt’ zet de auto zich in beweging.

Het systeem draait om een klep die druk in het remsysteem houdt van het linker voorwiel en het rechter achterwiel. De ‘druk-houd-klep’ wordt bediend door een excenterasje dat via een kabel verbonden is met het koppelingspedaal. Het excenterasje duwt een stift tegen een kogel. Op de vlakke weg en bij bergaf rijden blijft het remcircuit lv en ra open, op een helling zorgt de kogel ervoor dat het remcircuit gesloten wordt zodra én het koppelingspedaal én het rempedaal worden ingedrukt. De remdruk valt pas weg als het koppelingspedaal omhoogkomt, dan drukt immers de stift, die door het excenterasje wordt bediend, de kogel van zijn zitting.

Bij het wegrijden moet er voldoende gas worden gegeven om, zodra de koppeling ‘pakt’, de auto in beweging te krijgen. Een bedieningsfout die voorkomt, is de volgende. Als bij het loslaten van de koppeling de motor onvoldoende koppel levert doordat of de verkeerde versnelling is ingeschakeld, dan wel te weinig gas wordt gegeven, wordt de koppeling weer ingetrapt. Dat kan er toe leiden dat de ‘hill-holder’ buiten werking wordt gesteld. Worden de instructies goed gevolgd, dan gebeurt zoiets niet en zal het wegrijden soepel en zonder onnodig slippen van de koppeling plaatsvinden. De hill-holder kan niet zomaar buiten werking worden gesteld, controle in de werkplaats wijst uit of het systeem goed staat afgesteld.

Bij auto’s als de Audi A6 wordt een elektrische parkeerrem toegepast. Daarbij worden de remklauwen van de achterremmen vastgezet en pas losgelaten als de auto wegrijdt. Zo’n systeem werkt ook op een helling want het systeem is voorzien van een hellingssensor.

Reageer op dit artikel