artikel

Carterventilatie waterstofmotor (2004-11)

Techniek Premium

Ik heb een vraag over de verbranding van waterstof in een verbrandingsmotor. De meest bekende voorbeelden hiervan zijn de BMW 745h, de Ford U en de Mazda Hydrogen RE. Zoals bekend is waterstofgas een zeer licht gas dat weinig ontstekingsenergie nodig heeft om te ontsteken. Mijn vraag is hoe BMW en de andere fabrikanten de carterventilatie verzorgen. Waterstof kan makkelijk langs de zuigerveren lopen en in het carter concentraties vormen van meer dan 4 vol%, waarbij ontbranding mogelijk is. Worden de carterdampen, na filtering, gewoon terug naar de inlaat geleid?

We hebben het aan BMW gevraagd. Hier volgt het antwoord: “De verbranding vindt centraal in de verbrandingskamer plaats. Er komt vrijwel geen waterstof in contact met de cilinderwand en de zuigerveren. De waterstof die in het carter terechtkomt, wordt zo sterk verdund door de luchtcirculatie van het ventilatiesysteem dat er geen explosiegevaar ontstaat. Het carterventilatiesysteem is in uitvoering gelijk aan dat van de benzinemotoren dus met cycloon olie-afscheider.”

Reageer op dit artikel