artikel

Uitschakelen van cilinders (2004-10)

Techniek Premium

Ik heb een paar technische vragen over een Chrysler-Dodge 300C met de 5.7 liter HEMI V8 motor. Deze motor schakelt bij deellast vier cilinders uit om brandstof te besparen, het zogenaamde Multi Displacement System. Dit zal erin resulteren dat bij deellast een overschot aan lucht de uitlaat wordt ingeblazen, immers de vier uitgeschakelde cilinders fungeren nu als luchtpomp. Hoe wordt bij deze motor de katalysator beschermd tegen deze uitschakeling en hoe wordt op een correcte wijze een lambdasignaal bij deellast verwerkt? Het woord HEMI staat voor hemispherical en verwijst naar de halfbolvormige verbrandingskamers. Wat zijn de voordelen van deze verbrandingskamers?

De 254 kW sterke HEMI V8 heeft stoterstangen en tuimelaars om de in V-vorm hangende kleppen per cilinder te bedienen. De nokkenas ligt boven de krukas in de V, de klassieke Amerikaanse V8 opbouw. Voor een motor met twee kleppen per cilinder is een halfbolvormige (hemi-spherical) verbrandingskamer gunstig. Er kunnen grote kleppen in en dankzij een swirl, dat is een kurketrekkervormige gasbeweging, is er ook met één bougie een hoog rendement uit te halen. Ducati en Porsche hebben jarenlang zo’n (half)bolvormige verbrandingskamer gehad.

Het Multi-Displacement System (MDS) van Chrysler is standaard op de nieuwe 300C en de Dodge Magnum RT. De motor wisselt ongemerkt van vier naar acht cilinders en terug. Het is uiteraard niet economisch om in de file te staan en te rijden met een V8 van 5.7 liter slagvolume, een viercilinder is dan zuiniger.

Het is INA die de acht speciale stoters levert waarmee vier cilinders worden stilgelegd. Het overschakelen duurt slechts 40 ms en is mede dankzij het gebruik van een elektronisch gaspedaal mogelijk geworden. De acht stoters worden door vier magneetkleppen van hun olie ontdaan, daardoor blijven de in- en uitlaatkleppen van de vier cilinders gesloten (er wordt dus geen lucht verpompt!). Als de magneetkleppen sluiten, zorgt de olietoevoer ervoor dat de stoters weer gevuld worden en de motor weer op acht cilinders gaat draaien. Uiteraard wordt de inspuiting in de betreffende cilinders stilgelegd, dan wel ingeschakeld.

De lucht in de vier uitgeschakelde cilinders werkt als luchtveer. Daardoor blijft de temperatuur van de zuigers en de cilinderwanden op een redelijke waarde. In- en uitgeschakeld worden de buitenste cilinders van één bank en de binnenste cilinders van de andere bank.

Er zal kortstondig wel een verandering optreden in de lucht-brandstofverhouding, maar dat is kennelijk geen probleem. Volgens Chrysler is er een gemiddelde brandstofbesparing van 10% met uitschieters tot 20%.

Reageer op dit artikel