artikel

Verwarring over Shell V-Power (2004-05)

Techniek Premium

In Duitsland biedt Shell al enige maanden V-Power-benzine met een octaangetal van 100. Het is daar in de plaats gekomen voor Super Plus 98. Naast alle goede eigenschappen heeft V-Power ook een nadeel: het is duurder dan de oorspronkelijke Super Plus 98. Wie een auto rijdt met een 98 octaanbehoefte moet dus de hogere prijs voor lief nemen of noodgedwongen uitwijken naar het goedkopere alternatief Euro 95. Bij motoren met een 98 octaanbehoefte betekent dat een verlies van prestaties. Of zie ik dit verkeerd?
Dan nog een tweede vraag. Tot mijn verbazing zag ik dat de sinds kort in ons land verkrijgbare V-Power geen octaangetal van 100 heeft maar ‘slechts’ 95. Is dit niet erg verwarrend en wat is hier de reden van? Wat voegt V-Power 95 eigenlijk toe ten opzichte van Pura?

Volgens de EN228-norm zijn er drie soorten benzines: Normaal, Super en Super Plus met RON’s van minimaal 91, 95 en 98. Uit een uitgebreid onderzoek door Shell aan automotoren met klopsensoren is gebleken dat het nuttig is om het RON te verhogen. Het prestatieniveau, vooral tijdens accelereren, neemt toe. Shell heeft in Duitsland gekozen voor V-Power met een RON van 100, in andere landen ligt deze waarde lager.

Het probleem in Duitsland is dat daar nog Normaal-benzine te koop is, er is dus geen aparte pomp over voor V-Power 100. Niet alleen de gebruikers, maar ook de autofabrikanten zijn niet blij met deze ontwikkeling. Het dwingt de klant immers tot het gebruik van het veel duurdere V-Power of tot het gebruik van Super met een lager octaangetal. Dat leidt in beide gevallen tot klachten, hetzij over de toegenomen kosten, hetzij over het hogere verbruik of tegenvallende prestaties.

In Nederland is gekozen voor een RON van 97. Dat betekent dat het net geen Super Plus mag heten, dus heeft Shell voor Super gekozen (meestal Eurosuper genoemd of kortweg Euro 95). Je krijgt dus waar voor je (extra) geld in de vorm van een octaanbonus.

V-Power 95, zo zullen we het maar noemen, bevat nog minder zwavel dan Pura en heeft een andere samenstelling die de verbranding zodanig beïnvloedt dat het lijkt alsof de ontsteking iets vroeger staat. Dat is gunstig voor het verbruik of het prestatieniveau. Ook het additievenpakket is gemoderniseerd om het inspuitsysteem en de verbrandingskamer in staat van nieuw te brengen of te houden.

Hoe we ook mogen denken over de keuze voor verschillende soorten V-Power, Shell toont aan dat er met benzines nog heel wat te beïnvloeden valt als het om het verbrandingsverloop gaat.

Reageer op dit artikel