artikel

Carterventilatie en stuwdruk (2003-11)

Techniek Premium

Kunt u mij vertellen wat de invloed is van de carterventilatie op de drukbox van motorfietsen (bijvoorbeeld Ram Air). Komt bij hoge snelheid de carterventilatie nog wel tot z’n recht?

Suzuki heeft wat wetenswaardigheden gepubliceerd over stuwdrukinlaten op motorfietsen. Door de lucht bij de koplamp weg te halen, krijgt het luchtfilterhuis lucht met een lage temperatuur en een geringe overdruk. Zou de motor de lucht onder de tank aanzuigen dan is de temperatuur hoger en de druk lager. Tot 200 km/h levert het stuwdrukeffect 2% vermogenswinst op. Bij 400 km/h is dat 8% omdat de druk oploopt met het kwadraat van de snelheid.

De snelste straatfietsen halen 270 km/h en meer. Daarbij levert het stuwdrukeffect zo’n 3,5% vermogenswinst op, goed voor 3 km/h extra. De winst door de lagere luchttemperatuur is groter. Volgens Suzuki levert een 20°C lagere inlaattemperatuur (van 40°C naar 20°C) een vermogenswinst van 6,5% op, goed voor 6 km/h extra.

Suzuki heeft ook de druk in het luchtfilterhuis gemeten. Dat is de plaats waar de carterventilatie uitmondt. Zoals te verwachten, is er een druktoename (zelfs bij zeer hoge rijsnelheden) met enkele procenten. Dat maakt voor de carterventilatie niet veel uit. Het gaat bij vollast om slechts enkele procenten doorblaasgas van de totaal aangezogen luchthoeveelheid. Kortom, er is geen reden tot bezorgdheid.

Reageer op dit artikel