artikel

Vierwielaandrijving en bandenslijtage (2003-06)

Techniek Premium

We hebben een technische discussie met een klant over zijn Volvo V70 AWD, modeljaar 2000. De Volvo-importeur stelt dat de profieldiepte van de banden van de AWD-uitvoeringen, uitgezonderd de auto’s die voorzien zijn van de nieuwe elektronisch gestuurde hydraulische koppeling, maximaal 2 millimeter onderling mag verschillen. Daar komt nog bij dat men moet zorgen dat de banden met het meeste profiel aan de voorzijde gemonteerd zijn. Dit om problemen in de aandrijflijn te voorkomen. Wat is nu het meest kwetsbaar? Is dit de haakse overbrenging, de viscokoppeling of het achterdifferentieel? Of kan hierdoor ook nog het differentieel van de voorwielen beschadigt raken? De Volvo-importeur is hier nogal geheimzinnig over. Overigens lijkt mij dit niet meer van deze tijd, er zijn toch ook probleemloze systemen bij andere merken. Stel dat deze klant met zijn noodwiel aan de achterzijde gaat rijden (205/50-16) terwijl standaard 205/55-16 gemonteerd is, wat kunnen dan de gevolgen zijn?

Zo geheimzinnig is deze zaak niet. Alle 4WD-auto’s met een centrale viscokoppeling hebben het volgende probleem: Als het toerentalverschil tussen de aandrijfassen naar het voorste en achterste differentieel een bepaalde waarde overschrijdt, wordt de (siliconen)olie in de koppeling warm.

De koppeling bouwt inwendige spanning op en na korte tijd schiet de koppeling door. Dat gaat soms gepaard met een knal, in ieder geval treedt er een forse ruk op in de aandrijving. Dat kan zover gaan, dat één van de onderdelen de stootbelasting niet aan kan. Bij de door u genoemde Volvo is volgens de importeur het voordifferentieel het zwakke punt in de aandrijflijn.

Om zowel het geluid als de schade te voorkomen is het nodig het toerentalverschil bij de viscokoppeling te beperken. Gebleken is dat er geen problemen zijn als het verschil in profieldiepte voor/achter kleiner is dan 2 mm. Dat betekent dat een regelmatige wisseling van voor naar achter nodig is.

Het rijden met een noodwiel is aan strikte condities gebonden. Zowel aan de maximum snelheid als de te rijden afstand zijn grenzen gesteld die in het instructieboekje vermeld staan.

Overigens heeft elk differentieel het moeilijk met een groot verschil in bandenmaat. Het is daarom raadzaam ervoor te zorgen dat ook de banden op één as geen groot verschil hebben in diameter.

Reageer op dit artikel