artikel

Wel of niet mengen van remvloeistof (2003-01)

Techniek Premium

Naar aanleiding van uw antwoord op de vraag of remvloeistof van DOT3 en DOT4 kwaliteit nu wel of niet gemengd mogen worden, heb ik uw artikel remvloeistoffen in AMT van 2001/3 er nog eens op nageslagen. Daar wordt aanbevolen DOT3 remvloeistof niet te mengen met DOT4, omdat ze elkaar niet goed verdragen gezien de samenstelling. Ook uw advies dat zonder meer DOT4 gebruikt kan worden (verversen) waar voorheen DOT3 in het systeem zat, is volgens mij niet correct.
U maakt de lezer er zelf op attent dat door gebruik van DOT4 remvloeistof bepaalde rubberen remdelen zoals remslangen aangetast kunnen worden.

In het bewuste artikel in AMT 2001/3 staat het volgende:

‘Remslangen van zogenaamde EPDM en SBR rubber kunnen niet goed, soms zelfs slecht tegen boorzuuresters die in DOT4 remvloeistof zitten. Dat verklaart waarom bepaalde fabrikanten beslist alleen een DOT3 remvloeistof in hun systeem willen hebben. Bij de DOT5.1 remvloeistoffen zijn er niet volledig verklaarde problemen geweest met remslangen. Vandaar dat het stil geworden is omtrent deze kwaliteitseis.’

In AMT 2002/9 staat te lezen:

‘Remvloeistoffen van DOT3 en DOT4-kwaliteit mogen worden gemengd. Gebruik een topkwaliteit DOT4 of Super DOT4 en gebruik die vloeistof voor alle systemen waarvoor een DOT3 of DOT4 is voorgeschreven.’

Zijn deze uitspraken met elkaar te rijmen? Jazeker. De eerste uitspraak verklaart de keuze van de autofabrikant bij eerste vulling, first fill of factory fill. De tweede uitspraak slaat op de keuze van remvloeistof tijdens onderhoud, service fill genoemd.

Remvloeistoffen voldoen aan tal van specificaties zoals SAE J 1703, FMVSS 116, ISO 4925 en JIS K2233. Het VS Department of Transport (DOT) heeft drie kwaliteitsniveau’s vastgelegd in de Federal Motor Vehicle Safety Standard (FMVSS) 116. Dat zijn DOT3, 4 en 5.1. Naast de kwaliteitseisen die aan elke DOT-standaard worden gesteld omvat de DOT-specificatie allerlei testen waaraan een remvloeistof moet voldoen. Daarbij gaat het om de verdraagzaamheid met rubber- en kunststofsoorten, bescherming tegen corrosie van metalen en verdraagzaamheid en mengbaarheid met andere remvloeistoffen.

Remvloeistoffen die voldoen aan de DOT3, 4 of 5.1 eisen kunnen en mogen dus worden gemengd.

Uiteraard is het raadzaam een onbekend type remvloeistof eerst zo volledig mogelijk af te tappen alvorens het systeem met een bekende remvloeistof te vullen.

Navraag bij een remvloeistofontwikkelaar heeft geleerd dat er ooit onder laboratoriumcondities en bij een ongekend hoog vochtgehalte kristalvorming is opgetreden bij een mengsel van DOT3 en DOT4-remvloeistof. Zover bekend is dat nooit in de praktijk gebeurd. De remslangproblemen behoren eveneens tot het verleden. In oudere auto’s, meestal van Japanse afkomst en in klassiekers kan het remslangprobleem zich nog voordoen. Als er op het remvloeistofreservoir en/of in het instructieboekje duidelijk DOT3 staat, vul het systeem daar dan mee. Een remrevisie is aan te raden op die leeftijd.

Er wordt tegenwoordig steeds meer nadruk gelegd op de goede verpompbaarheid van remvloeistoffen bij lage temperaturen. Dat is het sterke punt van de DOT5.1-remvloeistoffen. De Super DOT4-remvloeistoffen benaderen in dit opzicht de DOT5.1. Het natte kookpunt, dat overeenkomt met dat van een remvloeistof van 2 tot 3 jaar oud, ligt bij een Super DOT4 tussen een DOT4 en een 5.1 in.

Reageer op dit artikel