artikel

Voorkomen van black-sludge (2003-01)

Techniek Premium

Hoe kan het gebeuren dat er zo af en toe nog gevallen van ‘black-sludge’ voorkomen? De moderne motorolie dient toch de vorming van zo’n zwarte drab te verhinderen? Of spelen hier nog andere factoren mee?

Zwarte drab ontstaat uit een samenspel van benzine, olie, carterventilatie en gebruiksomstandigheden. Zowel benzine zonder toevoegingen als met de verkeerde toevoegingen geven kan onder bepaalde gebruiksomstandigheden aanleiding geven tot het ontstaan van ongewenste producten. De smeerolie verbindt zich met deze producten, dikt in en vormt zwarte drab.

Dat gebeurt vooral op koude plaatsen zoals onder het kleppendeksel. Als de carterventilatie goed werkt, worden de ongewenste verbrandingsproducten tijdig afgevoerd.

Het is duidelijk dat er zelfs met een goede oliekwaliteit problemen kunnen ontstaan als de benzine de verkeerde samenstelling heeft, de carterventilatie slecht werkt en/of de gebruiksomstandigheden ongunstig zijn. Gelukkig moet de benzine aan steeds nauwkeuriger eisen voldoen die in de EN228-voorschriften zijn vastgelegd.

Blijven over: het carterventilatiesysteem en de gebruiksomstandigheden. Korte ritten gevolgd door lange snelle ritten (politie, taxi’s) werken het ontstaan van zwarte drab in de hand. Een goed werkende positieve carterventilatie (let vooral op de pcv-klep) is absoluut nodig om de vervuiling te voorkomen. Er zijn nog tal van oudere automotoren die gevoelig zijn voor black-sludge. Bouw daar een verwarmd carterventilatiesysteem op en ververs de olie tijdig.

Reageer op dit artikel