artikel

Defecte poelie (2002-11)

Techniek Premium

Tijdens het vervangen van de nokkenastandriem is ook de poelie van de poly-V-snaar gedemonteerd. Korte tijd later bleek de snaar defect te zijn. Onderzoek wees uit dat de V-snaar poelie los op de naaf zat. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Bij sommige auto’s is de poelie aan de naaf gevulcaniseerd, de poelie werkt dan als torsietrillingsdemper. Komt zo’n poelie los van de naaf, dan kan dit verschillende oorzaken hebben.

Allereerst kan er bij het vulcaniseren iets fout zijn gegaan. Zo’n probleem openbaart zich al snel na de montage.

Verder kan het gebeuren dat iemand de krukas verdraait zonder in de gaten te hebben dat de bevestigingsbout los komt. Op den duur gaat de poelienaaf los zitten, de spie breekt en door het bewegen breekt ook het rubber tussen de naaf en de poelie.

Derde mogelijkheid is (bij een dieselmotor) een defecte verstuiver. De krukas draait dan zo onregelmatig rond dat het rubber tussen naaf en poelie scheurt.

De vierde mogelijkheid is dat er bij het demonteren van de poelie niet aan de naaf maar aan de poelie wordt getrokken. Daarbij wordt het rubber beschadigd en na enkele duizenden kilometers scheurt het rubber helemaal. Kortom pas goed op met dit type trillingsdemper.

Reageer op dit artikel