artikel

Pas op met stijgend oliepeil! (2002-09)

Techniek Premium

Er zijn weer meldingen binnengekomen van benzinemotoren waarbij het oliepeil stijgt. Soms blijkt uit de olie-analyse dat er sprake is van een teveel aan benzine in de olie, soms ligt de oorzaak niet zo duidelijk. Vandaar dat we de mogelijke oorzaken nog eens op een rijtje zetten.

Bij een benzinemotor kan het gebeuren dat er een overmatige hoeveelheid brandstof in de smeerolie terechtkomt. Als de bedrijfsomstandigheden ongunstig zijn, dat wil zeggen als de auto ritten maakt van minder dan 15 km met een olie die kouder blijft dan 60ºC kan het oliepeil stijgen, onder deze omstandigheden kan er soms meer dan 20 procent brandstof in de olie terechtkomen. Na een lange rit met een hogere olietemperatuur verdampt de meeste benzine en stelt zich een aanvaardbare waarde in van 2 à 3 procent brandstof in de olie.

Het is zeker het proberen waard om een ander merk benzine te tanken als er regelmatig hetzelfde merk wordt getankt, want de samenstelling van benzine is lang niet altijd hetzelfde. Hoe meer zwaardere fracties de benzine bevat, des te groter de olieverdunning.

Van belang is ook dat de lucht/brandstofverhouding juist is, zeker tijdens de opwarmfase en bij het accelereren mag er geen overmatig rijk mengsel ontstaan.

Om overmatige slijtage van de motor door de te dunne olie te voorkomen, is het raadzaam de verversingstermijn te beperken tot 6000 à 7500 km of een half jaar. Het gebruik van een universele werkplaatsolie (SAE 0W-40 of 5W-40 ACEA A3/B3 of B4 olie van topkwaliteit) voorkomt vroegtijdige motorslijtage. Vele benzinemotoren draaien immers van huis uit op een 0W-30 of 5W-30 ACEA A1/B1 olie die door de grote hoeveelheid benzine een te lage viscositeit krijgt om onder alle omstandigheden nog goed te kunnen smeren.

Reageer op dit artikel