artikel

Kortere remweg door hogere remdruk, remmen met assistentie (2002-07/08)

Techniek Premium

Veel nieuwe auto’s zijn uitgerust met een remassistent. Wat is hier precies het nut van en hoe werkt dit systeem? Bestaat er geen gevaar dat de remmen door het ingrijpen van deze remassistent ongewild blokkeren waardoor de auto slipt?

De remassistent, in het Duits Bremsassistent genoemd en in het Engels Brake Assist, assisteert de bestuurder bij een noodstop. Steeds meer auto’s met een ABS-remsysteem zijn hiermee uitgerust. Bij een auto met ABS is het zaak om voor de kortste remweg snel en zo krachtig mogelijk op het rempedaal te trappen. Het ABS-systeem regelt vervolgens de remdruk, zodat de capaciteiten van het remsysteem optimaal worden benut zonder gevaar van blokkeren. Bovendien kan er tijdens het in werking zijn van het ABS-systeem gewoon worden gestuurd. Dat maakt bij een noodstop een veilige uitwijkmanoeuvre mogelijk.

Veel bestuurders zijn, door onwetendheid, terughoudend met het vol intrappen van het rempedaal. Men is bang dat de wielen blokkeren waardoor de auto in een slip zou kunnen raken. Die vrees is bij een auto met ABS onterecht, dus is het zaak dat elektronica de bestuurder een handje (of voetje zo u wilt) helpt. Dat doet de remassistent.

In de vacuümrembekrachtiger is een wegsensor geïntegreerd die registreert met welke snelheid (afgelegde weg als functie van de tijd) er geremd wordt. Een regelapparaat bepaalt mede aan de hand van dit signaal of er sprake is van een noodremming en opent vervolgens een magneetklep in de vacuümrembekrachtiger waarna de volle bekrachtigingsdruk op het remsysteem komt te staan, ongeacht de door de bestuurder uitgeoefende pedaalkracht. Zodra de bestuurder het rempedaal op laat komen wordt de remassistent uitgeschakeld. Een rembekrachtiger met remassistent wordt ook wel ‘actieve rembekrachtiger’ genoemd omdat deze zelfstandig in het remsysteem kan ingrijpen. Het maakt ook deel uit van veiligheidssystemen als ESP.

Testen met verschillende bestuurders hebben aangetoond dat bij een noodstop vanaf 100 km/h de remweg dankzij de remassistent tot wel 33 meter wordt verkort. Wanneer we daarbij bedenken dat 84% van de echte paniekremmingen in een botsing resulteren, terwijl dit percentage bij auto’s met een remassistent slechts 16% bedraagt, is het duidelijk dat de remassistent een belangrijke bijdrage levert aan de actieve veiligheid.

Inmiddels zijn er ook volledig mechanisch werkende uitvoeringen van de remassistent in productie, die gezien de lagere prijs interessant zijn voor compacte auto’s. Binnenkort zal de remassistent ongetwijfeld tot de standaard uitrusting gaan behoren.

Reageer op dit artikel