artikel

Automaat werkt niet goed (2002-07/08)

Techniek Premium

Met een Suzuki Alto 1.0 Twist Automatic doet zich een vervelend probleem voor. Het openbaart zich bij de koude start als de dag ervoor een lange rit is gemaakt. Na het aanslaan van de motor lukt het niet om in R of D weg te rijden. Pas na twintig á dertig seconden begint de auto langzaam in beweging te komen. Het lijkt alsof de koppelomvormer niet werkt en eerst vloeistof moet oppompen.
De auto valt nog onder de fabrieksgarantie, maar de dealer kan het niet oplossen. Volgens de dealer komt dit probleem vaker voor en kan het geen kwaad. Ik voel er echter weinig voor dit te accepteren. Weet u raad?

Kennelijk loopt de koppelomvormer leeg zodra de motor gestopt wordt. Uiteraard loopt iets meer dan de helft van de olie uit het huis, tot het peil onder de as staat. Vandaaruit wordt de olie toegevoerd, het huis zelf is een gesloten geheel.

Om het leeglopen te voorkomen is er een terugslagklep aangebracht, soms in de koelerleiding, soms in het hydraulisch kleppenblok, soms op nog een andere plaats. Zo goed als zeker lekt deze klep, misschien door een metaal- of vuildeeltje. Het duurt even voordat de oliepomp de koppelomvormer heeft gevuld, waarschijnlijk blijft de terugslagklep lekken.

Het zal duidelijk zijn dat het oliepeil in de transmissie zal stijgen zodra de motor wordt afgezet, de olie stroomt immers naar de oliepan terug.

De remedie ligt voor de hand: spoor de betreffende klep op en zorg ervoor dat die weer normaal werkt. Kwestie van contact opnemen met de importeur. Dit leegloop

Reageer op dit artikel