artikel

O-ring als koppakking (2002-06)

Techniek Premium

In het uitgebreide artikel over koppakkingen in AMT-3 ontbrak naar mijn mening de O-ring koppakking. Bij de technische training van Ducati in Bologna werd natuurlijk ook het nieuwe 998R-blok losgemaakt. En wat bleek, de koppakking is vervangen door een heel dun ringetje gevuld met stikstof. De olie- en waterkanalen worden door middel van rubber O-ringen afgedicht. Kennen jullie deze techniek?

Al dan niet met gas gevulde roestvaststalen (RVS) ringen zijn sinds tientallen jaren in gebruik bij verbrandingsmotoren om de cilinderkop af te dichten op de cilinder(s) of het motorblok. Zo werden zogenaamde Goetze-CE-ringen gebruikt bij de luchtgekoelde NSU automotoren. De letters CE staan voor de doorsnede van de ring, een C met de opening naar buiten (van de verbrandingskamer afgekeerd) en E van elasticiteit. Deze elasticiteit werd verkregen door een in de C gelegde verende spiraal die voor een nauwkeurige voorspanning zorgde.

Er worden ook metalen O-ringen gebruikt die waar nodig met gas gevuld zijn. Naar de fabrikant worden deze afdichtringen Wills-ringen genoemd. Wills ontwikkelde massieve ringen, holle ringen, holle gasgevulde ringen en ringen waarbij het af te dichten gas de ring via gaatjes van binnen uit zelf onder druk zet.

De gasgevulde ringen bevatten stikstof onder een druk van ongeveer 70 bar, dus ongeveer gelijk aan de topdruk tijdens de verbranding (van de ottomotor). Deze Wills-ringen werden onder andere gebruikt bij de Hillman Imp race- en rallymotor die zover was opgeboord dat een gewone koppakking toentertijd niet heel bleef. In de cilinderkop waren groeven aangebracht voor de ringen.

Voor speciale toepassingen zoals rally- en racemotoren zijn deze ringen dus zeer geschikt, voor seriemotoren zijn ze te duur.

Reageer op dit artikel