artikel

Merkwaardige olie aanbeveling (2002-06)

Techniek Premium

In AMT-4 staat in het testverslag van de nieuwe Nissan Primera dat de dieselmotoren gesmeerd moeten worden met een ‘ACEA 98-B1 of een API grade CF4’ en dat nooit een CG4 gebruikt mag worden. In hetzelfde nummer wordt in de Servicewijzer van de Audi A2 een VW 503.00 oliekwaliteit met een SAE 10W-40 viscositeit opgegeven. Kloppen deze gegevens wel?

Laten we met het laatste beginnen. De VW 503.00 oliën hebben een SAE viscositeit 0W-30. Blijkbaar heeft de importeur hier een foutieve opgave gedaan, die wij helaas niet op tijd hebben geconstateerd. Hulde voor uw oplettendheid!< Bij de Nissan ligt de zaak moeilijker. Om te beginnen is de opgave correct. Kennelijk vindt Nissan dat een oliespecificatie die voor bedrijfswagenmotoren geldt ook voor personenautodieselmotoren geschikt is. In die mening staan ze niet alleen, ook Toyota volgt die weg! Nissan maakt bezwaar tegen API CG4 oliën omdat deze volgens hen slijtage in de kleppentrein kunnen veroorzaken. Al met al is het een voor Europa merkwaardige oliespecificatie. In principe is de Nissan dieselmotor geschikt voor een olie met een High Temperature High Shear (Hoge Temperatuur Hoge Afschuifwaarde) die lager is dan gebruikelijk, namelijk 2,9 mPas in plaats van 3,5 mPas vandaar ACEA B1. Ford beveelt voor bepaalde dieselmotoren ook zo’n ‘dunne’, brandstofbesparende olie aan. De meeste dieselmotorfabrikanten houden de HTHS viscositeit echter hoog en geven daarom de voorkeur aan een ACEA B3 of B4 kwaliteit. De eerstgenoemde is bedoeld voor IDI, de tweede voor DI-dieselmotoren. Bedrijfswagenoliën worden in Europa niet aanbevolen, al was het alleen maar vanwege het grote verschil in toerental.

Reageer op dit artikel