artikel

Benzinemotor zonder gasklep (2002-06)

Techniek Premium

Ik wil graag meer uitleg over benzinemotoren zonder gasklep. BMW was de eerste dacht ik, en regelt het toerental met nokkenasverstelling. In AMT-4, in het leerzame artikel over de Alfa Romeo 2.0 JTS wordt niet vermeld hoe het toerental geregeld wordt. Kan dit ook met de hoeveelheid ingespoten brandstof zoals bij de diesel?

Voorlopig is BMW de enige die bij de Valvetronic-motoren de kleplichthoogte en de kleppentijden zo varieert dat de gasklep niet meer nodig is om het vermogen te regelen.

Dat is bij de direct ingespoten Alfa Romeo motor niet het geval. Deze motor heeft ‘gewoon’ een gasklep. Het bijzondere zit dus in de directe benzine-inspuiting in combinatie met een inlaatnokkenas die om zijn hartlijn draait. Daarbij verandert alleen de complete kleplichtkromme van plaats, de kleplichthoogte en de openingsduur blijven gelijk.

Een ottomotor regelt de kwantiteit, een dieselmotor de kwaliteit van het mengsel. Anders gezegd: bij een ottomotor moet er altijd in een bepaalde verhouding brandstof aan de aangezogen lucht worden toegevoegd, bij een dieselmotor varieert de hoeveelheid ingespoten brandstof ten opzichte van de aangezogen lucht. Als je bij een ottomotor bij hetzelfde luchtverbruik steeds minder brandstof inspuit, kan het arme mengsel op een gegeven moment niet meer ontstoken worden. Een dieselmotor loopt ‘altijd’ ook al spuit je heel weinig brandstof in. Dit is één van de kenmerkende verschillen tussen de otto- en de dieselmotor. Bij de BMW gaat het uitsluitend om het ‘verplaatsen’ van de gasklep, de inlaatkleppen nemen deze functie over.

Reageer op dit artikel