artikel

Vervangen van de katalysator (2002-03)

Techniek Premium

De nieuwste auto’s zijn uitgerust met een EOBD-systeem. Daarbij wordt ook de werking van de katalysator on-board gecontroleerd. Wanneer een defecte katalysator vervangen wordt door een niet-origineel exemplaar, bestaat er dan kans dat het EOBD-systeem ‘alarm slaat’? Of luistert dit niet zo nauw?

Ja, het luistert nauw. De vervangingskatalysator moet dezelfde eigenschappen hebben als de originele katalysator om problemen met de EOBD te vermijden. Er is dan ook een typegoedkeuring voor vervangingskatalysatoren. De bekende uitlaatfabrikanten hebben er geen problemen mee, soms leveren ze immers dezelfde katalysator aan de autofabrikant. Het is de bedoeling dat op de verpakking vermeld komt te staan aan welke goedkeuring de vervangingskatalysator voldoet en voor welke automotor(en) hij geschikt is.

In het algemeen zal een vervanging pas na lange tijd en afstand nodig zijn tenzij de katalysator door een mechanische of thermische oorzaak beschadigd is.

Overigens gaat het bij de vervanging niet alleen om de juiste hoeveelheden en verhoudingen tussen edelmetalen platina, palladium en rhodium. De controle op de juiste werking is vooral gebaseerd op de zuurstofopslagcapaciteit van de katalysator. De lambdasensor achter de katalysator stelt deze capaciteit vast en kan dus een foutmelding opwekken terwijl de omzettingsgraad toch in orde is. Daarom is niet elke katalysator geschikt voor een bepaalde motor.

Reageer op dit artikel