artikel

Toekomst voor de tweetakt? (2002-02)

Techniek Premium

Hoe staat het met de ontwikkeling van de tweetakt automotor? Ik herinner mij een Australische ontwikkelaar, die zijn vinding aan Ford heeft overgedaan. Krijgt de tweetaktmotor geen nieuwe kans met de mogelijkheden van moderne elektronica en common rail?

Het is inderdaad stil geworden rond de tweetaktmotor. Noch de driecilinder Orbital motor in de Australische Ford Fiesta’s, noch de dieselmotor van Toyota, Daihatsu en AVL hebben de serieproductie gehaald.

Daar zijn uiteraard redenen voor. Het is uitermate moeilijk een tweetaktmotor met poorten in de cilinders een voldoende lange levensduur te geven. Alleen de motoren met inlaatpoorten onderin en uitlaatkleppen in de kop hebben hun bestaansrecht bewezen. Vooral de tweetakt Detroit Diesels zijn bekend geworden.

Zodra we kleppen gaan gebruiken, daalt het maximum toerental omdat de nokkenassen tweemaal zo snel draaien als die van een viertaktmotor. Daarmee is het voordeel van de dubbele verbrandingsfrequentie teniet gedaan. Blijft over dat het denkbaar is met het halve aantal cilinders dezelfde soepelheid te halen als die van een viertakt. Het oude motto van DKW 3 = 6 gaat nog steeds op.

Om aan voldoende vermogen te komen, moet er drukvulling worden toegepast, zeker bij de dieselmotoren. De AVL tweetakt diesel had zowel een mechanische als een turbocompressor om over het hele toerenbereik goed te kunnen draaien.

Maar de emissie-eisen worden in snel tempo steeds strenger en dat doet de tweetakt zo goed als zeker de das om. De juiste spoeling van de cilinders blijft een probleem dat niet eenvoudig op te lossen is, ook al vanwege de smering. Alle maatregelen om de viertaktmotor in dit opzicht te evenaren zijn kostbaar. Vandaar dat de autofabrikanten al hun aandacht richten op viertaktmotoren die ook nog eens thermisch lager belast zijn.

Reageer op dit artikel