artikel

Pedalen uit de weg bij frontale botsing (2001-11)

Techniek Premium

Bij een frontale aanrijding kunnen de pedalen ernstig been- en voetletsel veroorzaken. Er zijn inmiddels auto’s waarbij de pedalen bij een aanrijding als het ware wegklappen. Hoe gaat dit in z’n werk?

Als bij een frontale botsing de aandrijfeenheid (motor met transmissie) tegen het schutbord wordt gedrukt, vervormt het plaatwerk. Daardoor zullen de pedalen naar binnen komen en van stand veranderen. Dat kan ernstig voet- en enkelletsel tot gevolg hebben, zeker als er met volle kracht op het rem- en koppelingspedaal getrapt wordt.

Door de pedalen in een gegoten aluminiumlegering te laten scharnieren, is het mogelijk ernstig letsel te voorkomen. Daartoe worden er in het gietstuk twee breukplaatsen aangebracht. Breukplaatsen zijn zwakke plekken die, zodra een bepaalde belasting te groot wordt, ervoor zorgen dat de pedalen losbreken van hun draaipunt. Sinds een tiental jaren wordt dit systeem toegepast, onder andere bij VW en Audi.

Opel daarentegen is van mening dat er niets moet afbreken, maar wil ook voorkomen dat de pedalen naar binnen komen. Daartoe zijn de draaipunten in een ruitvormige constructie geplaatst. Deze constructie zit aan één kant vast aan het schutbord, aan de andere kant aan de zogenaamde A-zuil. Bij een botsing vervormt de ruitvorm omdat het schutbord naar binnen komt, maar door de ruitvorm verplaatsen de draaipunten zich zodanig dat de voeten niet naar binnen worden gedrukt. Het Opel ‘Break-away’ systeem breekt dus niet. Opel zoekt de oplossing in het verplaatsen van de draaipunten van de pedalen.

Reageer op dit artikel