artikel

Gebrek aan oliedruk (2001-11)

Techniek Premium

Ik rijd een Nissan Sunny 1.4 uit 1991. Toen ik deze auto 2,5 jaar geleden kocht zat er als motorolie een 15W-40 in. De eerste beurten heb ik bij de garage laten uitvoeren waar ik de auto heb gekocht. Steeds werd er als motorolie een 15W-40 in gedaan.
Sinds kort is de auto in onderhoud bij een andere garage, die de motor vult met een 10W-40. Vanaf die tijd zijn er problemen. Bij een koude start (omgevingstemperatuur 10-15°C) duurt het 2 á 3 seconden voordat het olielampje uitgaat. Het is twee maal voorgekomen dat het lampje na 10 sec niet uitging en de distributieketting lawaai maakte. In een enkel geval bleef het lampje zelfs continu branden. Weet u voor dit alles een verklaring?

Overleg met de werkplaats leverde de verklaring voor dit ongewone verschijnsel. De aanzuigbuis naar de oliepomp vertoonde een scheur die kennelijk precies boven het olieniveau kwam als de auto in een bepaalde stand stond.

Omdat er valse lucht werd aangezogen, bleef het olielampje branden. De les is duidelijk: rijd niet als het oliedruklampje na de start niet uitgaat. Hoewel deze technische storing uiterst zeldzaam voorkomt, blijkt hieruit dat het weglaten van een oliedruksensor ten gunste van een oliepeilsensor soms een motorschade tot gevolg kan hebben.

Er zat in deze motor genoeg olie in het carter, maar dat mocht niet baten. Het is duidelijk dat de olieviscositeit hier niets mee te maken had, en dat het geluid uit de distributie werd veroorzaakt door een hydraulische spanner die zijn werk niet kon doen.

Reageer op dit artikel