artikel

Compressieverhouding amerikaanse V8 (2001-09)

Techniek Premium

We zijn een Amerikaanse Pick Up uit de vijftiger jaren aan het opbouwen. Daarin komt een krachtige V8. Ofschoon dat een echte stoplichtsprinter moet worden, willen we wel dat de motor heel blijft. De vraag is dan ook als volgt: tot welke compressieverhouding kan er, veilig, ‘getuned’ worden met een Chevy 5.7 liter blok. Er kunnen namelijk zuigers besteld worden op compressieverhouding. Ik kan mij voorstellen dat hier meer factoren een rol spelen, maar een te hoge compressie lijkt mij de levensduur aanmerkelijk te verkorten.

Het 5.7 liter V8 blok van Chevrolet wordt ook gebruikt voor de Corvette. Met een boring van 99 mm en een slag van 92 mm levert deze motor 253 kW (volgens de ECE-norm) bij 5.400 t/min. Bij 4.200 t/min bedraagt het koppel 483 Nm. Deze motor heeft een compressieverhouding van 10,1:1 en is voorzien van benzine-inspuiting. Dat geeft aan wat de fabrikant veilig vindt.

Maar deze motor is het onderwerp van vele motorbouwers. Tal van firma’s leveren nokkenassen en zuigers voor dit blok. Er is namelijk een samenhang tussen de kleppentijden en de toelaatbare compressieverhouding. ‘Wilde’ nokkenassen zorgen voor een goede ademhaling ‘bovenin’, dus bij hoge toerentallen. ‘Tamme’ nokkenassen zorgen voor een goede ademhaling ‘onderin’, dus bij lage toerentallen. Juist dan is het oppassen geblazen met ‘pingelen’ of ‘kloppen’, beter gezegd met detoneren. Dat betekent dat de compressieverhouding niet te hoog mag worden, de fabriekswaarde is een goede maatstaf. Met een ‘wilde’ nokkenas zal het detoneren bij een hoger toerental plaatsvinden en minder snel optreden doordat er minder tijd voor elke verbranding beschikbaar is. Dan kan de compressieverhouding iets omhoog, tot 10,5 of misschien zelfs 11:1. Maar als er ‘high-speed knock’ (dat is detoneren bij een hoog toerental) optreedt, is de kans op motorschade groot.

Een andere benadering gaat als volgt: vraag de zuigerleverancier welke nokkenas er bij hoort en welk octaangetal de benzine moet hebben. Kies dan voor Superplus met een Research Octane Number (RON) van 98, die heeft een Motor Octane Number (MON) van 88. De VS ‘tuners’ geven nog wel eens het gemiddelde op dus (RON + MON)/2. Even goed oppassen dus. Wellicht is het raadzaam om alles van één tuner te betrekken, dan zijn de in- en uitlaatspruitstukken met filter en dempers bekend. Ook de voorontstekingshoek en de juiste afstelling van de carburateurs of inspuiting. Kortom, u bespaart uzelf moeite en zorg.

Reageer op dit artikel