artikel

Later verversen dankzij fijnfilter? (2001-07/08)

Techniek Premium

Ik heb in een tijdschrift gelezen dat door het toepassen van een extra, zogenaamd microfilter de verversingstermijn vergaand kan worden verlengd. De volgende vragen komen bij mij op:
-Hebben de dopes in de olie een onbeperkte werking?
-Zijn de bedrijfsomstandigheden in aanmerking genomen?
-Is de bedrijfstemperatuur ook niet van belang, in verband met verouderen?
-Is de toegepaste brandstof ook niet belangrijk?

Microfilters of fijnfilters worden al vele jaren toegepast. Het gaat om zogenaamde ‘by-pass’ of omloopfilters, filters waardoor ongeveer 10% van de totale oliestroom gaat. Om de oliedruk in het smeersysteem hoog genoeg te houden, wordt de olie via een restrictie naar het fijnfilter geleid. Omdat er relatief weinig olie door het filter stroomt, kan er fijner worden gefiltreerd dan bij een hoofdstroomfilter. Er zijn verschillende typen fijnfilters, bekend zijn vooral die met een verwisselbaar element en de centrifugaal filters.

Olie veroudert op een aantal manieren. Er komt brandstof in terecht met verbrandingsproducten, waterdamp, vuil en slijpsel. Bovendien treedt er op hete plaatsen oxydatie van de olie op, hetgeen zuurvorming en indikking kan veroorzaken.

Het zal duidelijk zijn dat filters slechts een beperkte invloed hebben op dit totale verouderingsproces. Vroeger waren fijnfilters aardig in staat om bij dieselmotoren het roet uit de olie te halen. Tegenwoordig zijn de roetdeeltjes zo fijn en worden ze zo goed verhinderd samen te klonteren dat ze vrijwel alle typen filters passeren. Alleen sneldraaiende centrifugaalfilters vangen deeltjes tot ongeveer één micron op.

Uit tal van recente proeven met moderne oliën in moderne motoren is vastgesteld dat het grootste voordeel van een omloopfilter de toegenomen hoeveelheid olie is. Een fors uitgevallen LKW filter bevat 5 l olie, de carterinhoud is 25 l dan mag de olie (25+5)/25=1,2 maal zo lang blijven zitten voor het verversen.

De motorfabrikanten zijn voorzichtig met het achteraf wijzigen van het smeersysteem, ook al vanwege de toegenomen kans op storingen zoals lekkage van het bypasssysteem. Er lopen nog steeds testen om na te gaan of het hoofdoliestroomfilter vervangen kan worden door een roestvaststaal gaas met 45 micron gaatjes en een centrifugaal omloopfilter met verwisselbaar element. Dat zal het milieu ontzien en het onderhoud verminderen. Of het zover komt, zal de toekomst leren.

Reageer op dit artikel