artikel

Vervanging van gordelspanners (2001-06)

Techniek Premium

Bijna alle moderne auto’s zijn voorzien van gordelspanners. Kunt u kort uitleggen hoe deze functioneren en onder welke condities ze ‘af gaan’. Wanneer ze in werking zijn geweest, dus na een aanrijding, moet dan de complete unit worden vervangen of slechts een klein onderdeel? Hoe kun je zien of een gordelspanner geactiveerd is geweest en welke kosten zijn per gordelspanner ongeveer gemoeid met de vervanging? Wat zijn de sancties wanneer een geactiveerde gordelspanner niet wordt vervangen vanwege de kosten, valt zo’n auto bijvoorbeeld bij de APK door de mand?

Er zijn twee systemen die worden gebruikt om de gordel strak te trekken: mechanische en pyrotechnische. De mechanische gordelspanners gebruiken een voorgespannen veer, de pyrotechnische een ‘ontploffingssysteem’ zoals we dat ook van de airbags kennen.

Zodra een sensor een bepaalde vertragingswaarde van de auto vaststelt, treedt het systeem in werking en wordt de gordel ongeveer 10 cm strakker getrokken. De systemen zijn óf bij de sluiting óf bij het automatisch oprolsysteem aangebracht. In het laatste geval is vrijwel altijd de gordel geschroeid op de plaats waar deze bij de schouder wordt omgeleid. Zit het spansysteem bij de sluiting dan is er aan de gordel meestal niet veel te zien, maar aan de positie van de sluiting wel. In de helft van het aantal gevallen is de gordel echt defect en rolt deze niet goed meer op.

Vervanging is absoluut nodig en zal rond 200 euro gaan kosten. Bij de APK zijn de keurmeesters er op getraind om de juiste werking van de gordels te controleren, maar de spanners horen daar volgens voorschrift niet bij.

Reageer op dit artikel