artikel

Doormeten breedband-lambdasensor (2001-05)

Techniek Premium

Tegenwoordig worden er steeds meer auto’s uitgevoerd met een breedband-lambdasonde. Deze sonde kan over een veel groter bereik regelen. Ook in het arme of rijke gebied. Vroeger kon je de lambdasondes uitlezen door een tester op de signaaldraad van de lambdasonde aan te sluiten. De tester gaf dan aan of er met een rijk, een normaal of met een arm mengsel werd gereden. Ik vroeg mij af of dit nog steeds mogelijk is met een breedband-lambdasonde (bijvoorbeeld de LSU van Bosch).

Een conventionele lambdasonde heeft een spanningssprong bij lambda=1 en is derhalve eenvoudig te testen. Een breedband-lambdasonde levert daarentegen een geleidelijk toenemende stroomsterkte als de motor van rijk naar arm gaat. Deze sensor regelt inderdaad in een veel groter gebied, namelijk van lambda 0,7 tot 4 en hij reageert bovendien veel sneller dan een conventionele ‘sprongsensor’.

Dankzij een verwarmingselement is de breedband-lambdasensor zeer snel op bedrijfstemperatuur waardoor reeds tijdens de opwarmfase een mengselregeling plaats kan vinden. Dit type sensor is niet door te meten met een multimeter en diagnose stellen is alleen maar mogelijk door het signaal zichtbaar te maken op een scoop met een hoge inwendige weerstand.

Reageer op dit artikel