artikel

Ronddraaien van zuigerveren (2001-02)

Techniek Premium

Klopt het dat bij een viertakt zuigermotor de zuigerveren kunnen ronddraaien in hun groef? Zo ja, dient dit dan om overmatige slijtage en vervuiling te voorkomen of heeft het een ander doel?

Zuigerveren draaien net als kleppen in het rond als ze tenminste vrij kunnen bewegen in hun groeven of geleiders. Afhankelijk van het toerental en de belasting maken de veren een bepaalde beweging. Bij sommige motoren gaan ze helemaal rond, bij andere enkele tientallen graden rechts- of linksom en dan weer terug.

Bij grote scheepsmotoren is er in de zuigerveergroef een thermokoppel aangebracht om de temperatuur ter plekke te kunnen meten. Telkens als het veerslot voorbijkwam, liep de temperatuur op omdat de hete gassen het thermokoppel bereikten.

Er doet zich een ongewenste situatie voor als alle drie de sloten zich op één lijn bevinden, want dan is de lekweg vanaf de verbrandingskamer naar het carter erg kort. Vandaar dat de montage van de veren meestal in een bepaalde stand moet plaatsvinden. Sommige fabrikanten adviseren om de 120°, andere 180° en 360°.

Als het om boxermotoren gaat zoals bijvoorbeeld de Citroën GS motor van ‘toen’, kan het nodig zijn één of meer veren in hun groef te blokkeren om overmatig olieverbruik tegen te gaan.

Het effect van ronddraaien is een gelijkmatiger temperatuur en slijtage. De groeven blijven toch wel schoon omdat de veer in radiale richting beweegt. Indien de olie de temperatuur aan kan, dan zal de groef schoon genoeg blijven.

Reageer op dit artikel