artikel

Hoger olieverbruik met synthetische olie? (2000-12)

Techniek Premium

Ik bezit een BMW R100 motorfiets (viertakt 2 cilinder boxer) voorzien van zijspan en LPG installatie. Na een revisie van de cilinders en koppen en montage van een thermostatisch geregelde oliekoeler was het olieverbruik circa 1 liter op 5.000 km. Gezien de hoge thermische belasting van het blok wegens het zijspan en LPG als brandstof, gebruik ik een topkwaliteit volsynthetische olie met de viscositeit 10W-60 (Castrol RS auto olie). Inrijden is met minerale olie gedaan. Reeds 20.000 km na de revisie bedroeg het olieverbruik op deze olie circa 1 liter op 1.000 km. Op een gegeven moment heb ik tijdens een vakantie (bij gebrek aan beter) minerale 20W-50 olie (de voorgeschreven viscositeit door BMW) van een supermarkt bijgevuld. Bijzonder opvallend was dat het olieverbruik toen afnam!
Nadien verversen en afvullen met de synthetische 10W-60 leverde weer een duidelijk hoger olieverbruik op. Bij navraag in motorfietskringen hoorde ik dat een volsyntheet vaker een hoger olieverbruik oplevert.
De motor wordt dagelijks gebruikt, en er worden overwegend afstanden mee gereden van meer dan 25 km per rit. Is een hoger olieverbruik bij een synthetische olie ten opzichte van minerale olie een vaker voorkomend verschijnsel?

Er zijn twee hoofdoorzaken van olieverbruik: thermisch en mechanisch. Thermisch olieverbruik ontstaat als er delen van de olie verdampen bij hoge temperatuur. Dat verschijnsel treedt op bij minerale oliën, vooral als ze uit een ‘dunne’ en een ‘dikke’ basisolie zijn opgebouwd. Dat is het geval bij ‘multigrade’ oliën die bij lage temperatuur nog vloeibaar moeten zijn en bij hoge temperatuur nog visceus (stroperig of taaivloeibaar) genoeg moeten zijn. Ook de toegepaste viscositeitsindexverbeteraar speelt een belangrijke rol.

Synthetische oliën kennen nauwelijks of geen thermische problemen omdat ze een veel nauwkeuriger samenstelling hebben en dikwijls minder polymeren bevatten. Deze oliën zorgen voor een lager olieverbruik.

Mechanisch olieverbruik ontstaat als er via de zuigerveren olie in de verbrandingskamer wordt gepompt of langs de klepgeleiders wordt aangezogen. De axiaalspeling van de zuigerveren, de slotspeling, de zuigerspeling en de mate waarin de veren zijn ingelopen op de cilinderwand bepalen het mechanisch olieverbruik. De olie heeft ook invloed, zowel de viscositeit ervan als de afschuif- en thermische stabiliteit leveren een bijdrage.

Het door u waargenomen verschijnsel doet vermoeden dat de zuigerveren nog niet goed zijn ingelopen en er dus sprake is van een mechanisch olieverbruik. Het advies luidt dan ook: blijf de minerale olie gebruiken tot het olieverbruik stabiel is en schakel daarna over op de synthetische olie.

Reageer op dit artikel