artikel

Remschijven voor sportieve auto’s (2000-10)

Techniek Premium

Het valt me op dat veel van de sportieve auto’s uitgerust zijn met remmen van Brembo. Wat is er toch zo bijzonder aan dit merk? Até en Girling zijn toch ook geen onbekende merken. Of is het hier soms de geringe afname die de doorslag geeft?

De remkarakteristiek van een voertuig wordt uiteraard door de autofabrikant bepaald. De leverancier van het remsysteem ‘vertaalt’ de wensen van de fabrikant in een keuze van de materialen van de remschijven en de remblokken.

De wrijvingskarakteristiek is mede afhankelijk van de temperatuur en de aanlegdruk. De aanlegdruk hangt onder meer af van de karakteristiek van de rembekrachtiger. Kortom, er zijn vele mogelijkheden om binnen een bepaald budget tot het gewenste resultaat te komen. Uiteraard spelen factoren als geluid en levensduur in het geheel ook nog een belangrijke rol.

Dit materiaal zorgt voor een andere wrijvingskarakteristiek dan de gebruikelijke gietijzeren remschijven. Maar zelfs daarbij verschilt het materiaal, denk alleen maar aan de wijze waarop het koolstof (in de vorm van grafiet) in het materiaal verdeeld zit. Het materiaal en het oppervlak van de remblokken bepalen heel sterk de wijze waarop de rem ‘pakt’. Sommige materiaalsoorten doen de rem erg sterk pakken en daardoor wordt het doseren moeilijk.

Brembo speelt een voorname rol in de Formule 1, en dat is natuurlijk een belangrijke proeftuin. De daar opgedane ervaringen helpen mee om met name de sportieve auto’s het gewenste remgedrag mee te geven. Doorslaggevend blijft echter wat de autofabrikant wil.

Reageer op dit artikel