artikel

Zo werkt cilinder-uitschakeling (2000-05)

Techniek Premium

Hoe gaat men te werk bij het uitschakelen van één of meer cilinders bij V 6-8-12 motoren? Is dit alleen een kwestie van injectie onderbreken? En is dit wel zinvol, omdatje toch grote wrijvingsweerstand moet overwinnen. Volgens mij blijft er voor het besparen van brandstof dan weinig meer over.

In AMT 1 van 1999 staat beschreven hoe de cilinderuitschakeling bij de V8 Mercedes-Benz motor in zijn werk gaat. Als de motor op vier cilinders loopt, worden alle kleppen en de brandstoftoevoer van de overige vier cilinders stilgelegd.

Om dat tot stand te brengen, moeten de cilinders 2 en 3 van de rechterbank en 5 en 8 van de linkerbank worden uitgeschakeld. De overige cilinders hebben dan een regelmatige verbrandingsafstand zodat de’V4’mooi blijft draaien.

Mercedes gebruikt speciale tuimelaars (twee voor elke inlaatklep en één voor de uitlaatklep van elke cilinder) om het in- en uitschakelen te bereiken. Een dwars geplaatste pen wordt hydraulisch tegen de veerdruk in verschoven om de bediening stil te leggen. Als de oliedruk naar de pen wegvalt, schuift de veer de pen terug en gaan de kleppen weer meebewegen.

Zo wordt er bij 90 km/h 15% en bij 120km/h 13% brandstof bespaard omdat de vier cilinders harder moeten werken dan de acht die gewoonlijk het werk doen. De vier stilgelegde cilinders werken als luchtveren, dat zorgt ervoor dat de temperatuur van de zuigers en de verbrandingskamerwanden op een redelijk niveau blijft.

Reageer op dit artikel