artikel

Schakelen zonder haperingen (2000-05)

Techniek Premium

Bij sommige auto’s komt het voor dat het schakelen niet soepel verloopt, het lijkt erop alsof de synchromesh zijn werk niet doet. Het valt me op dat niet alle auto’s van een bepaald model dit probleem vertonen. Een constructiefout kan het dus bijna niet zijn. Wat is volgens u wèl de oorzaak?

Het is om te beginnen nodig de juiste werking van de koppeling te controleren. Er mag geen lucht in de hydraulische bediening zitten en de kabel moet de juiste vrije slag hebben.

Ga ook na of het schakelmechanisme goed staat afgesteld, en of eventuele modificaties zijn aangebracht. Soms zijn de hefbomen op de bak tussentijds voorzien van andere gewichtjes die het schakelen soepeler doen verlopen.

Een enkele keer is er iets mis met het ‘toplager’, dat is het lager in de krukas dat de ingaande as van de transmissie ondersteunt. Als dat zwaar loopt, moet de synchromesh extra werk verrichten.

Moderne versnellingsbakken zijn voorzien van een twee- of zelfs drievoudige synchromesh op de lagere overbrengingen, met name de tweede versnelling. Het duurt soms geruime tijd voordat de ringen hun volle wrijvingsvermogen hebben bereikt, vooral als het schakelen (te) voorzichtig gebeurt.

Tot slot kan de transmissie-olie nog worden vervangen, maar dat moet in overleg met de importeur gebeuren. Vrijwel alle transmissies zijn gevuld met een speciale transmissie-olie die de levensduur blijft zitten. Zet dus niet de garantie/coulance op het spel door op eigen houtje olie te wisselen.

Reageer op dit artikel