artikel

Meten van het olieverbruik (2000-04)

Techniek Premium

Hoe moet het olieverbruik bij auto’s en motorfietsen nauwkeurig worden vastgesteld? Zijn er bijzondere zaken waar je op moet letten?

Het nauwkeurig bepalen van het olieverbruik is een precies klusje, maar meestal is een grove indicatie voldoende.

Om te beginnen moet er worden vastgesteld of het oliepeil bij koude of warme motor moet worden bepaald.

Als het om motoren met een aparte olietank gaat, moet het oliepeil na enkele minuten draaien gevolgd door enkele minuten stilstand worden gemeten. Bij sommige motoren kan het oliefilter vervelend doen door soms wel of soms niet leeg te lopen in het carter. Dat gooit een nauwkeurige meting in de war.

Er zijn motoren die een behoorlijk verschil in niveau op de peilstok vertonen tussen koud en warm (80ºC en hoger). Pas op met boven peil-situaties, want er ontstaat gemakkelijk schuim dat voor hydraulische kettingspanners en stoters kwalijke gevolgen heeft, om over de achteruitgang in het dragend vermogen van lagers maar te zwijgen.

Goed peilen is van doorslaggevend belang, de meeste motoren zijn gevoelig voor de stand van de auto of de motorfiets. Dus moet het voertuig rechtop staan op een vlakke vloer. Om het olieverbruik te bepalen, moet er consequent dezelfde meet- en bijvulmethode worden gebruikt en een nauwkeurige kilometerregistratie worden bijgehouden.

Laat u niet verrassen door brandstofverdunning. Als de olie sterk naar benzine ruikt, is er misschien iets mis met de mengselverrijking bij het starten en opwarmen of worden er veel korte ritten gereden. Tijdens een lange rit wordt de olie heet en verdampt er veel brandstof, hetgeen zorgt voor een onverwacht hoog olieverbruik. Hetzelfde kan gebeuren als de auto of motorfiets voor een ongewoon stevige rit wordt gebruikt, ook daarbij kan het olieverbruik aanzienlijk hoger uitvallen dan bij woon-werkverkeer.

Vergist u zich overigens niet in het effect van het moderne fileverkeer op het olieverbruik. Door de lage zuigertemperatuur en de hoge onderdruk in de verbrandingskamer verbruiken motoren heel wat meer olie dan bij constant hard rijden.

Reageer op dit artikel