artikel

Dualdrive stuurbekrachtiging (2000-03)

Techniek Premium

Enige tijd geleden meldde u dat de nieuwe Fiat Punto is voorzien van een zogenoemde Dualdrive stuurbekrachtiging. Door het indrukken van een ‘city-knop’ kan extra bekrachtiging ingeschakeld worden. Ik zou graag extra uitleg over dit systeem willen hebben.

Het Dualdrive-systeem is qua opzet vrij eenvoudig. Het maakt gebruik van een conventionele onbekrachtigde tandheugelstuurinrichting. De aanpassing vindt plaats halverwege de stuurkolom. Daar zit de eigenlijke Dualdrive-unit. Deze eenheid bevat een aantal onderdelen, waaronder een stuurwielpositie- en koppelsensor. De parameters die hier uit naar voren komen zijn de verdraaiing van het stuurwiel en de hierbij benodigde kracht. Op basis van onder meer deze gegevens wordt een elektromotor aangestuurd die via een tandwieloverbrenging naar de stuurkolom de bestuurder als het ware assisteert.

Het Dualdrive-systeem, het woord zegt het al, kent twee standen die geselecteerd worden met een knop op het dashboard. Normaal gesproken is de bekrachtiging afhankelijk van de voertuigsnelheid: hoe hoger de snelheid, hoe lager de bekrachtiging en dus een maximaal gevoel tussen wegdek en bestuurder. Wanneer de ‘city’-stand gekozen wordt, schakelt de extra bekrachtiging in en wordt het sturen nog lichter.

Omdat het systeem alleen werkt wanneer er aan het stuur gedraaid wordt, is het contact tussen bestuurder en wegdek altijd optimaal. Om dezelfde reden kost het minder energie dan een hydraulisch systeem, het systeem werkt alleen dán wanneer het nodig is, er hoeft niet onnodig een hydraulische pomp mee te draaien. Voor de veiligheid schakelt het systeem bij snelheden boven de 70 km/h automatisch terug naar de normaal bekrachtigde beginstand.

Reageer op dit artikel