artikel

Oude auto op LPG (1999-12)

Techniek Premium

Een klant van ons wil zijn auto voorzien van een autogasinstallatie. Echter, de auto heeft al 350.000 km gereden. Moeten we de klant dit technisch gezien wel aanraden?

Een motor die zoveel gedraaid heeft, zal een bepaald slijtagepatroon hebben. Dat wil met name zeggen dat er een bepaalde zuiger- en lagerspeling is ontstaan.

Als de autogasinstallatie van een zodanige kwaliteit is dat het ontstekingstijdstip volledig aangepast is aan de eigenschappen van het autogas, dan moet het drukverloop boven de zuiger vrijwel gelijk zijn aan dat op benzine. Wijkt het drukverloop af, dan kunnen door het kantelen van de zuigers ongewenste geluiden ontstaan. Zelfs de krukaslagers kunnen een rommelend geluid voortbrengen. Er zal niets stuk gaan, maar met zulke geluiden is het plezier van de ombouw eraf.

Dan zijn er nog temperatuurverschillen die misschien voor problemen zorgen. Als het uitlaatgas heter wordt dan normaal zullen de kleppen iets verder uitzetten dan gewoonlijk. Zit die ruimte er nog in of zijn de hydraulische stoters aan hun eind? Het is het beste om een motor op één soort brandstof te laten draaien, dus autogas vanaf nieuw te gebruiken. Af gezien van het starten, draait de motor dan vrijwel altijd op de gasvormige brandstof.

Reageer op dit artikel