artikel

Veel meer dan combinatie dynamo-startmotor, dynastart heeft de toekomst (1999-09)

Techniek Premium

De krukasstartgenerator lijkt een ware come-back te beleven. Veel autofabrikanten experimenteren met deze, van vroeger bekende, vinding. Wat maakt de krukasstartgenerator zo interessant?

Door de dynamo te combineren met de startmotor ontstaat de dynastart. In de jaren twintig werden deze toegepast in de VS en Engeland, later ook in Frankrijk. De dynastart was met een ketting of een V-snaar met de motor verbonden. In de jaren vijftig kwam de dynastart terug, nu op de krukas geplaatst. DKW was één van de merken die het systeem toepaste en ook bij de Goggomobiel werd het gebruikt. De moderne dynastart is dankzij de elektronica tot veel meer in staat dan alleen als dynamo of startmotor te fungeren. BMW en Citroën werken met Continental hard aan het systeem (ISAD genaamd) en dat doen andere leveranciers ook. De krukasstartgenerator, zoals de dynastart wel wordt genoemd, zorgt er ook voor dat de krukas van de motor mooi gelijkmatig ronddraait. Daarmee worden ongewenste trillingen en geluiden (vooral uit de transmissie) voorkomen. Er zijn dus geen speciale dure tweemassavliegwielen meer nodig. De lntegrated Starter Alternator Damper (ISAD) doet ‘alles’ waarvan de constructeurs al jaren dromen. De motor wordt geruisloos en zeer snel op het stationaire toerental gebracht. De ISAD levert zeer hoge stroomsterktes en 220 V naast de 42 V die nodig is (de hogere boordspanning waarmee we over enkele jaren wellicht gaan kennismaken). De nieuwste watergekoelde dynamo’s leveren 2,5 kW bij 14 V met een stroomsterkte van 200 A. Als we die stroomsterkte handhaven, kan er bij een drievoudige boordspanning (42V) 7,5 kW worden geleverd. De ISAD-systemen leveren nu al 6 kW en dat maakt ook het elektromagnetisch bedienen van de kleppen mogelijk. Met 220V kan niet alleen de pc of andere kantoorapparatuur (aan boord) werken, maar ook allerlei huishoudelijke apparaten. Tijdens het afremmen op de motor levert de ISAD stroom, kortom: het ideaal lijkt te zijn bereikt, Als er een tractiebatterij aan boord is, kan deze via de ISAD extra aandrijfvermogen leveren bijvoorbeeld tijdens inhalen.

Reageer op dit artikel