Gevaar voor detoneren na motortuning (1999-05)

Ik ben eigenaar van een Corvette bouwjaar 1979 met 5.7 liter V8 motor. Deze auto is door één van de vorige eigenaars ingrijpend getuned. Door toepassing van speciale zuigers (met dome) is de compressieverhouding opgevoerd van circa 9:1 tot circa 12:1. Naar ik vermoed werd dit onder meer gedaan om het koppel bij lage toeren te vergroten en de negatieve effecten van de racenokkenas (288°1290°) te compenseren. Mijn vraag is of ik detonatie krijg bij het rijden op 98 octaan benzine. Op dit moment merk ik weinig van detonatie tijdens zware acceleraties, vermoedelijk omdat eveneens een racecilinderkop is gebruikt met hoger geplaatste bougie. De ontsteking staat ingesteld op 16° vaste voorontsteking, 20° centrifugaalvervroeging op 1800 t/min en 10° vacuümvervroeging. De fabrieksafstelling was 12°, met 20° centrifugaalvervroeging bij 4500 t/min, doch met deze vaste voorontsteking blaast de motor terug en verliest veel van zijn kracht. Bestaat er trouwens een apparaat dat achteraf kan worden ingebouwd en dat de detonatie kan meten ?