artikel

Hoe werkt het Honda VTEC systeem? (1999-04)

Techniek Premium

Onlangs werd in AMT de Honda-motor met VTEC systeem besproken. Wat ik hier niet begreep, is de werking van de variabele kleptiming en lichthoogte. De distributie is toch altijd mechanisch met elkaar verbonden, hetzij door een riem, hetzij door tandwielen. Bij de VTEC kunnen blijkbaar beide inlaatkleppen onafhankelijk van elkaar worden bediend. Hoe is mij een raadsel.

Honda gebruikt verschillende nokken om de kleppen te bedienen. Bij lage toerentallen heeft elke inlaatklep een eigen nok. Daarbij blijft één van de kleppen vrijwel gesloten en loopt de motor in feite met behulp van één inlaatklep.

Bij een door de computer bepaald toerental schakelt het VTEC-mechanisme over op één brede nok. Deze nok opent de inlaatkleppen veel eerder en verder dan de nokken die bij lage toerentallen worden gebruikt. De kleppen sluiten ook later.

Wellicht dat het technische verhaal over de Mercedes S-klasse in AMT januari 1999 u helpt bij het begrijpen van het principe van het in- en uitschakelen van tuimelaars. Mercedes past dit principe anders toe dan Honda bij de VTEC, maar de blokkeerpennen werken op nagenoeg dezelfde wijze. In beide gevallen (S-Klasse en Honda) wordt er geschakeld als de tuimelaar over de grondcirkel glijdt en dus onbelast is.

In het boek ‘Autotechniek in woord en beeld’ is in paragraaf 3.4 nauwkeurig beschreven hoe het Honda VTEC-systeem werkt. Dit boek is te bestellen bij uitgeverij Delta Press.

Reageer op dit artikel