artikel

Verbrandingsvolgorde van een V4 (1999-02)

Techniek Premium

Naar aanleiding van het lezen van het artikel over de VFR800FI in AMT september stelde ik me vragen over het verloop van de arbeidsslagen van een V4 motor met hoek 90° en kruktappen die een hoek maken van 180°. Nadat ik alles in diagramstijl had uitgetekend, kwam ik echter tot de conclusie dat op de krukas trillingen moeten werken. Geeft dit geen nadelen in verband met trillingen tijdens het rijden? Heeft deze motor een rustige loop tijdens stationair toerental? Verder stel ik me ook vragen over het verdraaien van de kruktappen bij een lijnmotor Ik heb gelezen dat je daardoor de karakteristiek van een V motor kunt bereiken (voorbeeld Yamaha TD/14850).

Uit de Basiscurcus Motorfietsen van Honda Nederland hebben we twee typen krukassen voor V4 motoren opgevist. De V-hoek is bij alle Honda V4’s 90°, de kruktappen staan of in elkaars verlengde of ze zijn 180° gedraaid. Dat geeft een aantal mogelijkheden om de ontstekingsvolgorde en de verbrandingsafstand te wijzigen.

De nummering van de cilinders is steeds 1 links achter, 2 links voor, 3 rechts achter en 4 links voor. Om de zaak nog ingewikkelder te maken dan hij al is, moeten we ook nog op de draairichting van de krukas letten.

De VF750S en C motoren hebben een cardanaandrijving, daarbij draait de krukas andersom dan die van de overige motoren die een kettingaandrijving hebben. Trillingen zijn het gevolg van vrije krachten of momenten. Die worden veroorzaakt door de balancering en de gaskrachten.

Alle V motoren hebben één carburateur of verstuiver per cilinder, de uitlaatsystemen daarentegen zijn verschillend. Zowel het koppelverloop als het geluid wordt (sterk) beïnvloed door het drukverloop in het uitlaatsysteem.

Trillingen bij stationair draaien worden voornamelijk door de gaskrachten beïnvloed. Als alle cilinders dezelfde prestaties leveren, lopen de V-motoren nagenoeg trillingsvrij.

Yamaha heeft bij de TDM- en TRX-tweecilindermotoren de kruktappen 90° verzet. Zo’n twee-in-lijn krijgt dan de verbrandingsvolgorde van een 90° V-twin met twee drijfstangen op één tap.

De balancering van de krukas is wat moeilijker, maar met twee balansassen is daar een uitstekende oplossing voor. Hoe we een verbrandingsmotor ook construeren, trillingen zullen altijd ontstaan. Wat de één onaanvaardbaar vindt, vindt de ander juist het einde. Gelukkig is er voor elk wat wils.

Reageer op dit artikel